Basisschool

In een bananendoos tussen de fotoalbums vind ik een rapport van de basisschool. Geïnteresseerd sla ik het open. Opvallend zijn de opmerkingen naast de prima cijfers: ‘Niet te veel praten en weinig inzicht in rekenen’. Dat krijg je als kind dus maar even mee.

In gedachten zit ik weer in de schoolbanken, mond dicht en armen over elkaar. Er staat hoofdrekenen op het programma. Terwijl mijn hersenen kraken hoor ik alweer de volgende som. Was het een gebrek aan inzicht dat ik hier moeite mee had? Omgaan met tijdsdruk is iets heel anders. Wellicht zat ik te kletsen toen de foefjes werden uitgelegd. Bij mijn eigen kinderen verbaasde ik me ook regelmatig.

Op de basisschool kreeg mijn dochter eens ‘verkeersles’ op straat van een PABO-stagiair. Het kind genoot, maar haar eigen juf pakte er later gewoon de boeken weer bij, zij zei letterlijk dat ze daar geen zin meer in had op haar oude dag. Mijn zoon is heel creatief en zijn tekeningen tussen de rekensommen zijn geweldig. De juf kon het niet waarderen. Wie weet schuilt er een Picasso in hem, maar is het niet gestimuleerd. Die rekenschriftjes zouden dan overigens goud waard zijn.

Kinderen klaarstomen voor het leven, voor de praktijk, daar heb je later wat aan. Ons brein is lui, 95% van wat je doet, doe je daarom onbewust. Wanneer je jong bent leer je gemakkelijker, dus hoe waardevol is het om op jonge leeftijd al dingen te leren waar je de rest van je leven profijt van hebt en plezier ín hebt?

Wat vind je leuk? Wat is je passie? In groep 8 moet je al kiezen voor de toekomst. Dit is toch veel gemakkelijker wanneer je je passie en talenten al spelenderwijs hebt ontdekt en voelt hoe je daar een inkomen mee kan creëren? Winkeltje spelen bijvoorbeeld is heel anders wanneer je speelt dat het je eigen winkel is en je ervan moet leven. Hier zou je toch hele leuke lessen voor kunnen bedenken? In mijn ogen leer je een kind dan creatief denken en ontdek je talenten die misschien lang verborgen zouden blijven.

Maar er staan geen ondernemers voor de klas. Alle lesstof komt uit boeken en is gericht op een baan in loondienst met een vakkenpakket waar ik soms vraagtekens bij zet. Zijn Duits en Frans nu zo belangrijk voor die enkele keer dat je dat nodig hebt? Beter is een vak als psychologie, we hebben elke dag met mensen te maken. Of boekhouden, iets wat ik verschrikkelijk vond, maar leuk wordt wanneer je het geldsysteem begrijpt en hoe dat voor je kan gaan werken.

Denken met je hoofd en werken met je handen. Jouw handen met jouw kennis zijn goud waard! Jij hebt je passie gevolgd en een prachtig vak geleerd. Je bent nu ondernemer en herkent vast mijn verhaal, want je investeert nog steeds in leren. Bijscholing is een belangrijk onderdeel van dit vak, maar de basis had voor ons allen beter gekund.

Ik berg het rapport weer op. Gelukkig had ik een tien voor taal en is het met rekenen goed gekomen.


Aletta de Rooij,
Businessinspirator &
Saloncoach Partners
in Crème