Fundament

Getrouwd, zoon en dochter, BMW en MINI op de oprit, elke vakantie op reis en twee bedrijven. Tot 2012 is dit mijn leven. Zo’n vrouw waarvan je denkt, die heeft het voor elkaar. Totdat plots de stekker uit mijn bedrijf én mijn huwelijk worden getrokken. In slechts enkele maanden sta ik met lege handen en een huis onder water. Het leven kan zomaar een hele andere wending krijgen.

Fundamenten zijn van enorm belang, in je privéleven en in een onderneming. Bij een veranderende markt heb je met een stevig fundament meer voeten in de aarde. Wanneer je met elke wind meewaait ben je niet krachtig. De kern is dan niet sterk genoeg om te overleven.

Voor een salon bestaat het fundament onder andere uit de financiële positie, aanbod, verkoop én de ideale klant. De ideale klant is altijd een groot aandachtspunt. De uitdaging is om alle klanten op een goede behandeling in combinatie met thuisproducten te krijgen. Niet iedere klant loopt hier warm voor en na een aantal pogingen voelt het oncomfortabel om er weer over te beginnen.

De gemakkelijkste weg is om het zo te laten. De klant wil het gewoon niet of heeft het er niet voor over. Wanneer je echter behandelingen blijft aanbieden die niet (meer) stroken bij je missie, verandert er niets. Dit zijn misschien ook de klanten die een behandeling boeken voor epileren of harsen, waarvan jij dit als service ziet. Creëer dus een aanbod op basis van je visie, waarin duidelijk is wat de klant van jou kan verwachten en wat jij daarbij van de klant verwacht om tot een resultaat te komen.

We bevinden ons in een spannende tijd waarin ook jouw klanten zich zorgen maken over de inflatie. Als specialistes zien wij ons aanbod als ‘musthave’ en wanneer de klant het als ‘nice to have’ ervaart heb je een probleem. Iets wat minder noodzakelijk is laat je in financieel zwaardere tijden als eerste vallen. Dit kun je voorkomen!

Ga in gesprek met de klant. Relaties lopen meestal stuk om het gebrek aan communicatie of het niet met elkaar meegroeien. Zowel in een huwelijk, als in de klantrelatie kan er een soort van sleur ontstaan. Vraag je af wat er leeft bij de ander en maak dit bespreekbaar. Wanneer je de ideale klant hebt kun je ook in mindere tijden met elkaar meedenken.

Open naar elkaar zijn in een relatie geeft diepgang en levert fijne gesprekken op. Het zorgt voor een duurzame relatie. De klant van vandaag verlangt hier ook naar. Geef de klant het gevoel dat jij exact snapt wat de behoefte is en laat je dienst en product hier feilloos op aansluiten. Echte aandacht maakt het verschil in je fundament.

Verschuil je niet achter de omstandigheden. De afgelopen tien jaar zijn er nog vele obstakels op mijn pad gekomen, dat is het leven. Ik pak aan wat in mijn bereik van invloed ligt of neem desnoods mijn verlies als het niet strookt met mijn missie of kernwaardes. Mijn fundament staat.


Aletta de Rooij,
Businessinspirator &
Saloncoach Partners
in Crème