In de etalage

Je hebt er vele uren in geïnvesteerd en daar is hij dan… je nieuwe website! Het ziet er prachtig uit en je verheugt je op de nieuwe klanten die de site gaat opleveren. Maar weet de klant de weg naar jouw website te vinden?

Ik staar uit mijn raam naar de pergola waar sinds een week vogelhuisjes gevuld met speciale vogelpindakaas hangen. De ervaring leert dat hier gretig gebruik van wordt gemaakt, tenminste op mijn vorige woonlocaties. Binnen de kortste keren is het een komen en gaan van allerlei vogels.

Ik geniet er enorm van. Ik heb zelfs jarenlang een merelechtpaar in mijn tuin gehad. Elk jaar bouwden ze een nestje in het houthok en zag ik ze druk heen en weer vliegen met wormen wanneer de eitjes waren uitgebroed. Maar nu, op mijn nieuwe locatie in het buitengebied, blijft het stil. Helemaal niets, zelfs geen ekster of roek die ik normaal steeds wegjaag.

Ik moet dus mijn ‘etalage’ aanpassen. Geen vogel weet het te vinden. In de supermarkt vind ik hele leuke kokosnoten, ook met een soort pindakaas gevuld en deze hang ik tussen de vogelhuisjes in. Ook dit mag niet baten.

Ik laat me niet zomaar uit het veld slaan en dapper maak ik nog twee slingers van mezenbollen. En ja hoor, na enkele dagen zie ik plots een meesje landen in het vogelparadijs. Hij vliegt van de ene naar de andere lekkernij. Ik kan mijn geluk niet op!
Enkele dagen later valt er zomaar sneeuw in Nederland en sindsdien is het een komen en gaan van vogeltjes.

Mijn ‘ideale klanten’ weten me nu te vinden. Het vereist een aangepaste strategie, te vergelijken met je zakelijke aanpak op marketingvlak. Naast een hoop geduld zal je ook steeds moeten anticiperen op de markt.

De website is slechts een onderdeel van je ‘etalage’. Om klanten aan te trekken moet alles kloppen. Waarom zou de klant naar jouw salon gaan? Waarop baseert de klant haar keuze?

Meestal kiest een klant op basis van hetgeen ze wilt oplossen of op basis van de prijs. Wat heb je liever, dat de klant de keuze maakt om je salon te bezoeken voor het probleem dat ze heeft of op basis van haar portemonnee? Tenzij je de goedkoopste salon wilt zijn, wil je het liefst klanten aantrekken op basis van een probleem. En mijn motto is; als de klant geen probleem heeft heb jij een probleem!

Zorg dus dat het probleem van de klant jouw specialiteit is en plaats deze prominent in je etalage. Hiermee wordt bedoeld wat je laat zien op je website, social media en in de salon. Als alles klopt creëer je klanten voor het leven, ideale klanten. Zij komen voor jouw specialiteit, zijn verrast door jouw aanpak en kennis en mond-tot-mondreclame volgt vanzelfsprekend.

En wat de vogeltjes betreft. Ik koester de geluksmomentjes en zorg ervoor dat ze niets te kort komen. Laat de tamtam ook hier maar z’n werk doen en wie weet zelfs een nestje dit voorjaar?


Aletta de Rooij,
Businessinspirator &
Saloncoach Partners
in Crème