Mand

Een bejaarde man krijgt de opdracht een antiek mandje te omschrijven. Het verhaal moet steeds korter en uiteindelijk roept hij radeloos ‘mand’. Het filmpje van Meneer Mand gaat viral op Youtube. Wanneer je in een communicatietraining het woord ‘mand’ hoort, ben je dus te lang van stof.

Als beautyspecialisten kunnen we de ‘mand’ ook goed gebruiken. We laten ons expertise graag zien en ook helpt het de klant te overtuigen voor een bepaalde behandeling of product. Tenminste, dat denken we. Voor je het weet wordt dit ook een hele story.

Heb je je wel eens afgevraagd of een klant het nog snapt? Het klinkt interessant wat je vertelt, maar de klant kan het niet altijd volgen. Wanneer bijzondere behandelingen sporadisch worden geboekt, is het zelden omdat de klant het niet wil, maar omdat ze het niet begrijpt. De klant haakt af in een technisch uitgebreid verhaal. “Doe maar gewoon wat je altijd doet” is wat je in het gunstige geval te horen krijgt, echter ook bezwaren zoals ‘te duur’ en ‘nog even over nadenken’.

Kort en bondig de clou vertellen is een kunst. Dit kun je jezelf wel aanleren. Welk resultaat geeft bijvoorbeeld een bepaalde behandeling voor een bepaald probleem? Deel gerust een praktijkvoorbeeld. Veel vakjargon en een rits aan werkstoffen draagt niet altijd bij aan het verkoopsucces. Wanneer je het belangrijkste ingrediënt toelicht, is het voor de klant beter te volgen. Ik weet zeker dat wanneer je je uitleg beknopter maakt, je de terugkoppeling krijgt dat je zo duidelijk advies geeft. En dat zie je terug op de kassa.

Wie het ook terug zien op de kassa zijn Simon & Garfunkel. Het nummer The Boxer is een hit en wanneer ik in het Engels “lie la lie” voor je neurie zing je het meteen mee. Tijdens het schrijven van dit lied vertellen deze legendes een verhaal over teleurstellingen. Daar waar de tekst nog niet af was zongen ze “lie la lie”. De rest is geschiedenis.

Minder is dus meer. Voor het schrijven van deze columns heb ik met maximaal 500 woorden de vrijheid voor welk onderwerp dan ook. Met tips staan de vakbladen vol, dus maak ik er een persoonlijk verhaal van waar een boodschap in is verwerkt. Het brein heeft moeite met teksten onthouden en persoonlijke verhalen blijven hangen. Ik leg de lat nog hoger. Het leest boeiender in de tegenwoordige tijd, en elk verhaal geef ik een kop, romp en staart en maak het verhaal rond.

Het voordeel hiervan is dat je me steeds een beetje beter leert kennen. Wanneer ik je live spreek ben ik geen vreemde meer voor je. Je kent me als columnist, als coach, maar vooral als mens met de lessen van het leven.

Ik verzeker je dat ik veel wegstreep en stippellijntjes met ‘lie la lie’ heb voordat de column naar de drukker gaat. In live gesprekken kunnen we niet strepen, maar de volgende keer dat je iets uitlegt of vertelt, neurie dan ‘lie la lie’ en bedenk; het is genoeg: MAND!


Aletta de Rooij,
Businessinspirator &
Saloncoach Partners
in Crème