Niets is wat het lijkt

Tijdens een Zoommeeting zie ik een appje van de hoofdredacteur op mijn telefoonscherm. De column moet nu wel echt worden ingeleverd. In mijn gedachten is de deadline aanstaande woensdag, dus alle tijd.

Niets is minder waar, na een telefoontje kom ik erachter dat ik in de war ben met vorige week. De eerste dag werken vanuit mijn nieuwe kantoor in het torentje heb ik me anders voorgesteld. Na al het schilderwerk, kunnen nu de dozen worden uitgepakt en kan mijn bureau de nieuwe inspiratieplek worden.

Gelukkig zit de inspiratie in mijn hoofd, want precies vanmorgen kreeg ik het idee voor de titel; Niets is wat het lijkt! En dat blijkt maar weer.

In de beautybranche ervaar ik regelmatig dat mensen letterlijk en figuurlijk een masker op hebben of zich verschuilen achter een dikke laag make-up; “Hoe gaat het nu echt met je?”.
Het is grappig om te ervaren dat het antwoord wat je op deze vraag krijgt afhankelijk is van wie de vraag stelt.

Stel je de vraag als collega, dan hoor je hoe goed het gaat. Er wordt veel verkocht, de agenda staat vol. Wordt de vraag gesteld door een leverancier dan staan de planken nog vol en laat het aantal ideale klanten te wensen over.

Facebook lijkt soms wel Fakebook. Tassen vol bestellingen worden er rondgebracht terwijl ik als businesscoach een groot gedeelte van de tijd moet besteden aan verkooptrainingen. En staan de agenda’s wel vol met afspraken? De aan mij meest gestelde vraag is hoe je klanten krijgt in de salon.

Commercieel gezien werkt ‘doen alsof’. We zijn tenslotte kuddedieren, fake it till you make it. Zelf ben ik meer van ‘What you see is what you get’. Net doen alsof gaat mij slecht af en ik wil er ook niet beter in worden. Gewoon mezelf zijn, een eigen strategie volgen heeft altijd gewerkt.

Als het allemaal niet zo lekker gaat is dit een uitdaging, maar je hoeft echt niet met al je vuile was naar buiten te gaan. Open maakt open. Let maar eens op wat een fijn effect het heeft wanneer je puur en open naar buiten treedt.

Tijdens de live trainingen werd menig maal verzucht hoe fijn het was dat iedereen heel eerlijk was over hoe het gaat, zeker wanneer dit wat minder is. We zijn nu ook in een tijd aanbeland die we ons anders hadden voorgesteld.

Durf dus jezelf te laten zien, als beautyspecialist, als ondernemer, maar ook als mens, vriendin, misschien wel moeder, zus, dochter of partner. Kijk eens wat er dan gebeurt, met name op social media. Jij bent uniek, ga uit van je eigen kracht en je zult zien dat men jóu gaat volgen of kopiëren. Een kopie is altijd een mindere afdruk dan het origineel, dus laat dat gaan. Zie het als compliment of maak gebruik van copyrights.

Het is zoals het is, wees jezelf. Oscar Wilde schreef er een mooie quote over: Be yourself; everyone else is already taken.


Aletta de Rooij,
Businessinspirator &
Saloncoach Partners
in Crème