Open Huis

Vanaf ons terras in de zon zien we de bezoekers aankomen. Het is Open Monumentendag en vrijwilligers vertellen vol passie over de geschiedenis van het sluishuis uit 1676 waar ik nog niet zo lang woon.

De koffie en boterkoek negerend lopen de bezoekers steevast door naar de openstaande voordeur. “Ho ho, het is geen open huis, het is alleen buiten.” Zichtbaar teleurgesteld staren de bezoekers ons aan. Bij het zien van de Oranjesluis op de deelnemerslijst roken zij hun kans schoon; eindelijk eens binnenkijken. De Oranjesluis is een begrip, maar bijna niemand is ooit binnen geweest. Wat is het nu eigenlijk? Werkt de sluis nog? Wordt het bewoond? Vele vragen die opkomen en waar ik als bewoner niet dagelijks bij stil sta.

Zo denk jij er vast ook niet over na dat jouw omgeving niet weet wat er zich over de drempel van jouw salon afspeelt. Ten eerste is het merendeel van de bevolking nog nooit in een schoonheidssalon geweest en ten tweede is er geen salon gelijk. Het ziet er overal anders uit en iedereen werkt verschillend. Daarbij zijn er ook veel verschillende soorten salons. Huidverbeterend, ontspannend of zeer gespecialiseerde zoals nu de browbars, pmu-salons, waxsalons enzovoorts. Voor de buitenwereld is dat best verwarrend.

Ondertussen ben ik er wel aan gewend dat er foto’s van het huis gemaakt worden of dat er over mijn bruggetje wordt gelopen. Daar blijft het bij. Even aanbellen voor een bezoekje binnen, dat doen ze niet. Dat is een drempel. Privé is dat maar goed ook, echter wanneer je een bedrijf hebt en je juist klanten over de drempel wilt krijgen is dat minder. Hoe krijg je dan klanten?

In het kader van de Open Monumentendag krijg ik het idee van een Open Salon Dag. Dat klinkt toch superleuk? Het lijkt mij fantastisch om een rondje te fietsen langs alle salons in de buurt en binnen te kijken. Sfeer proeven, wie is de specialist nu eigenlijk en ontdekken waarvoor je er terecht kunt. Het is een win-win situatie. Als klant kun je je fantastisch oriënteren en de salon kiezen die past bij je wensen. Wensen die er op voorhand zijn, maar ook spontaan ontstaan door hetgeen wat wordt geboden. Dat herken je toch wel? Je bent ergens, ziet iets leuks waar je nog nooit over na hebt gedacht en denkt, dát is wat ik wil! Als specialiste is een Open Salon Dag samen met collega’s een interessante manier om de ideale klant te trekken en laat je bewuster nadenken over je presentatie en aanbod. Nu is het zaak je echt te onderscheiden.

Voorlopig zal dit idee niet van de grond komen tenzij je zelf een Open Salon Dag organiseert tezamen met je collega’s uit de omgeving. Je kunt ook denken aan het zelf organiseren van workshops. Hier kun je heel goed een stabiel klantenbestand mee opbouwen. Een workshop waarvoor je wordt uitgenodigd heeft een lage drempel. Tijdens de workshop ontstaan afspraken voor behandelingen. Dit zijn vaak ook de meest interessante behandelingen en kuren. De klant komt op een hele andere manier binnen.

Het kan zijn dat je voor workshops zélf een drempel voelt, dat je dat spannend vindt. Nou, daar staat mijn deur voor open. Je hoeft niet te wachten tot Open Monumentendag, je kunt gewoon doorlopen. Even bellen van tevoren, dan bak ik voor jou ook boterkoek voor bij de koffie.


Aletta de Rooij,
Businessinspirator &
Saloncoach Partners
in Crème