PAST HET?

Ik ben al vroeg uit de veren om rond 09:00 ontvangen te worden door de designer en coupeuse. Vandaag heb ik een VIP-dag. In één dag wordt er een unieke jurk voor mij op maat gemaakt. Een echte Partners in Crème-jurk, uiteraard in de kleur roze!

Zo’n speciale behandeling is iets wat bij me past. Ik kan natuurlijk net zo goed een dagje gaan shoppen voor een roze jurk of online iets opzoeken. Maar ik houd van uniek, authentiek en iets bijzonders.

De kleur is duidelijk, alleen welk model past bij mij? Ik heb lange armen, lange benen. Ik wil het afkledend maar niet tuttig, niet te warm en niet te koud. De keuze is snel gemaakt en de coupeuse zet resoluut de schaar in de grote rol stof. Spannend!

Terwijl mijn jurk wordt vervaardigd is er voor mij een plekje gecreëerd zodat ik kan werken tot de lunch en volgende pasmoment. Ik zie meteen dat de kleur me prachtig staat. Roze kan soms een hele koele ondertoon hebben en dat is niet mooi. Links en rechts wordt nog wat afgespeld en steek ik er ook nog eens een hoop van op. Waar moet een coupenaad precies zitten en waar trekt het nog?

Dit is maatwerk! Als klant voel ik me koningin. Tijdens het doorpassen denk ik na over het woord ‘passen’. Past je kleding om je lichaam? Past de stijl bij je? Past de verkoper bij je? Past het in je budget? Past het in je agenda? Past deze formule bij je? Mij past het en maakt het mij de ideale klant.

Ideale klanten, klanten die bij jou passen, klanten die aansluiten bij jouw visie en missie… Past jouw klant bij alle aspecten van de salon? Neem bijvoorbeeld je aanbod eens onder de loep. Welke behandelingen worden het meest geboekt? Zijn dit ook de behandelingen waar je zelf blij van wordt? Neemt de klant jouw op maat gemaakte advies ter verbetering van de huid ter harte of hoor je de verpakte bezwaren als “Ik heb alles nog” of “ik maak eerst mijn oude producten op”?

Realiseer je dat tijd en situatie de omstandigheden veranderen. Er zijn tijden geweest dat ik qua kleding met een Zara of H&M wegkwam. Maar je lichaam verandert naarmate je ouder wordt en ook ben ik wel een aantal kledingstijlen verder.

Zo is het ook voor jouw klanten. Het kan zijn dat jouw klant automatisch de behandelstoel instapt en zegt; “Doe maar weer hetzelfde als de vorige keer” en vervolgens haar producten aanvult die op zijn. Ideale klant zou je zeggen. Toch zou je deze klant zomaar eens mee kunnen nemen naar een volgend niveau.

De klant komt al jaren. Haar huid is ouder geworden en jouw kennis en kunde zijn intussen geoptimaliseerd. Wat past hier nu bij? Tijd voor een nieuwe intake. Tijd om opnieuw te checken en een passend aanbod te vinden waar zowel jij als de klant voor gaan.

De roze jurk is een plaatje en zit als gegoten. Je trekt aan wat bij je past, letterlijk en figuurlijk!

“Het is mijn missie huidspecialisten te inspireren in het creëren van meer omzet, meer winst en meer succes.”

– Aletta de Rooij

Businessinspirator & Saloncoach