Succesvol in 2022!

ALETTA DE ROOIJ

Wat is jouw expertise? Wat maakt jou een goede businesscoach en wat onderscheidt jou ten opzichte van andere businesscoaches in de beautybranche?

“Mijn belofte Business in Beauty. Een gezond klantenbestand, structuur in je salon, rust in je hoofd en winst. Ik laat je op een hele andere manier naar je salon, klanten en business te kijken. Hierdoor ga je werken en zichtbaar worden op de manier die dicht bij jezelf ligt. Dit is voor eenieder uniek, hetgeen resulteert in groei met nieuwe klanten, meer verkoop en een hogere omzet met meer verdiensten.

Ik ben een mensen-mens. Ik creëer en inspireer. Ik ga uit van jouw unieke waarden en talenten, waarvan je soms niet eens wist dat je ze had. Mijn missie is om dit bij je naar boven te halen en als vertrekpunt in te zetten voor de visie van jouw bedrijf.

Bij mij leer je geen trucjes uit het boekje. Alles komt uit de praktijk, heb ik zelf ontdekt wat werkt en dit werpt zijn vruchten af in de branche. Vaak herkennen leveranciers de methode als ze verkoop bij specialistes ineens zien stijgen. Als NLP- Master maak ik naast mijn eigen succesformules en methodes gebruik van NLP-technieken. Er komt meer bij kijken als je wilt groeien. Je komt jezelf namelijk tegen, niet alleen als specialist en ondernemer, maar ook als mens, JIJ. Geen trucjes, ik leer je niet aansmeren. Ik leer je methodes waarvan jij als specialist blij wordt, maar ook de klant. Jij meer winst, de klant een mooiere huid.”

CORONAJAREN

De coronacrisis is nog altijd een onzekere factor, hoe moet je daar als ondernemer mee omgaan?

“Kijk eens naar de reviews op de website. Degenen die mijn methodes hebben ingezet zien dit terug in hun omzet en hebben zelfs met de lockdowns dit jaar geplust. De jarenlang ontwikkelde methode blijkt nu des te relevant. Want wanneer je niet kan behandelen ligt de nadruk op verkoop. Als je dit niet beheerst werd dat ineens pijnlijk duidelijk. Ook al zijn we wellicht voorlopig nog niet van de virussen af, je kunt uiteraard ook zelf met tegenslag te maken krijgen in je privéleven waardoor je plots niet kunt behandelen. Het loont dus om te investeren voor tijden van crisis.”

De laatste tijd is er weer een groot probleem ontstaan: door corona bellen veel klanten af. Hoe gaan we hiermee om? En belangrijker nog, hoe vangen we deze gaten op?

“Wanneer je de samenwerking hebt met de klant om te werken naar resultaat bellen ze minder snel af. Want dan baalt ze dat dit nu niet kan. Dit is precies wat de Business in Beauty methode inhoudt. Verder ziek is ziek. Het hoort nu bij deze tijd. Je kunt wel inspelen op hoe je met de plots ontstane lege plek omgaat. Hier geef ik op mijn social media kanalen regelmatig tips over. Een paar van deze tips plaatste ik in december nog:

‘Heb je een reservelijst? Bel dan als eerst deze klanten. Plaats de afzegger ook weer de lijst, wellicht vervult deze een vrijgekomen plaats van volgende week of daarna. Je kunt ook eens wat oude agenda’s raadplegen. Wie kwam er altijd in december en heeft dit jaar nog geen afspraak gemaakt? Gewoon even bellen.

Nog een idee is om het probleem om te draaien in kansen. Het merendeel van de bevolking heeft nog nooit een schoonheidsbehandeling ondergaan en wie weet kun je die nu juist in deze tijd ‘verleiden’ met special social media posts gericht op deze potentiële klanten.’
En zo zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen, niet alleen in de decembermaand natuurlijk.”

Wat maakt een ondernemer in jouw ogen succesvol?

“Een ondernemer is in mijn ogen succesvol wanneer je je vak professioneel uitoefent en wanneer dit een passend salaris oplevert. Hierin moet je jezelf niet voor de gek houden. Onze passie voor het vak houdt niet in dat je hoeft te werken voor een minimumsalaris. Het loont om dat eens uit te rekenen.”

Nieuw jaar

Wat is het belangrijkste om te doen als ondernemer als het nieuwe jaar is gestart?

“Om het nieuwe jaar beter te doen dan het vorige jaar is het belangrijk om terug te kijken op het afgelopen jaar. Het was niet alleen corona. Welke geweldige dingen zijn er gebeurd? Waar ben je trots op? Welke doelen heb je gesteld en behaald en welke niet? Wat zijn álle redenen dat je dit niet hebt behaald? Welke uitdagingen had je?
En dan ga je naar het nieuwe jaar. Wat is je doel? Wat wil je anders doen? Welke obstakels kunnen je tegenhouden? Wat heb je nog te leren, waar heb je hulp bij nodig?
Maak een planning, wacht niet af. Heb je nog nooit met een coach gewerkt, dan zou ik zeggen, kies er eentje uit, hahaha, want daar pluk je jarenlang de vruchten van. Dit betaalt zich heel snel terug.”

Wat is volgens jou de grootste valkuil bij ondernemen? En hoe kun je zorgen dat je er niet intrapt?

“Jezelf voor de gek houden, hetzelfde doen en andere resultaten verwachten, uitstellen, geen beslissing nemen. Maar ook luisteren naar niet-ondernemers. Waarom zijn zij geen ondernemer? Vaak omdat ze niet met onzekerheid, risico, investeren en iets opbouwen kunnen omgaan. Dan zijn dat vaak niet de beste raadgevers voor ondernemers en zijn hun adviezen behoudend. Ondernemen is onder-nemen.”

We leven in drukke tijden. Wat is jouw tip om werk en privé in balans te houden?

“Haha, nou die is bij mij even weggevallen de weken van de lockdowns om alles voor de branche voor elkaar krijgen. Maar ook dat is ondernemerschap. Je weet niet wat er komt en soms moet je jezelf daarin wegcijferen, ook al schiet je er misschien geen euro mee op. Je balans vinden komt dan later weer. Echter moet je dan wel een balans hebben om op terug te vallen. Anders blijf je in de ratrace. Ook dit is iets om elk jaar mee te starten, voelt dit nog goed, wat wil en kan je aanscherpen?
Kijk hierbij dan ook naar de balans werken IN je salon en werken AAN je salon. Mooi voorbeeld is een klant die door alle methodes in te zetten nu een werkcyclus heeft van zes weken. Elke klant komt om de zes weken, echter werkt ze vijf in weken IN de salon en één week AAN de salon.”

WEEK VAN DE BEAUTYPROFESSIONAL

Wat kunnen we van jou verwachten tijdens de Week van de Beautyprofessional?

“Een interactieve masterclass over een gezond klantenbestand structuur in je salon, rust in je hoofd en winst. Alleen vakkennis is niet voldoende. Ik geef je de inzichten waar een goedlopende salon aan moet voldoen. Aan het einde van de masterclass heb je geleerd waar het op dit moment in jouw onderneming spaak loopt en hoe je kunt groeien.
Mijn visie is Business in Beauty en heb daarbij altijd gezegd, dit kan ik niet alleen. Dat doe je met z’n allen. Dus met de specialistes, vakbladen, coaches, leveranciers, opleidingen enzovoort. Ik ga een mooie masterclass neerzetten waarna de kijkers direct aan de slag kunnen aan hun salon. Ik heb er zin in en ik hoop jullie ook.”