Business in Beauty, de missie van Partners in Crème. Het is mijn passie om samen met ambitieuze ondernemers bloeiende salons te creëren. Niet altijd volgens de manier hoe we het geleerd hebben, of geleerd zouden moeten hebben. Ik vind het heerlijk je de ‘kunst van het ondernemen’ in deze branche eens door een andere (niet altijd roze) bril te laten zien. En jou te laten genieten, wanneer je het implementeert in je salon, wat het met je doet en wat het je oplevert.

We gaan het hebben over foundations.
Hoe ziet jouw foundation eruit?
En dan bedoel ik niet jouw basis make-up.
Nee, ik bedoel de fundering van je bedrijf.

Zelf ben ik eens een aantal jaren (branche)vreemd gegaan en in de projectontwikkeling terecht gekomen. Nu hoef ik je niet uit te leggen dat ik mijn studie bouwkunde nodig heb om te weten dat er voor een hoog flatgebouw een zeer solide fundering nodig is. Of dat ieder huis een stabiele doordachte fundering heeft. Kijk eens bij een bouwproject. Het duurt altijd even voordat je de bouw omhoog ziet komen.

Ook in de natuur kennen we foundations. Natuurlijke foundations ;-)! Kijk maar naar een boom. De wortels onder de grond, de fundering van de boom is vaak even groot, zo niet groter dan de boom zelf. Dit heeft de boom nodig om zich te voeden en stabiel te houden. Overeind te blijven bij wind.

Hoe is het gesteld met jouw foundation, jouw wortels onder de grond van je bedrijf? Houden deze wortels jou overeind bij tegenwind, crisis, veranderingen in de markt enzovoorts?

‘Start before you’re ready’.
Een kreet die je tegenwoordig heel vaak hoort. Maar is niet voor alles bruikbaar. En zeker niet voor funderingen.

Wat is de fundering van jouw bedrijf?
Wellicht schieten de  woorden businessplan of verdienmodel door je gedachten. Zijn jouw businessplan en verdienmodel nog actueel?

De ‘markt’ is de laatste jaren ontzettend veranderd. Qua technologieën, onzekere regelwetgeving, crisis en natuurlijk op gebied van trends en social media.

Hoe ga je daarmee om? Is jouw fundering daar tegen bestand?
Of heb je het gevoel dat er eigenlijk iets zou moeten veranderen of worden aangepast? Denk eens na over de volgende vragen:

  • Staat je agenda vol?
  • Lukt het om nieuwe klanten aan te trekken?
  • Blijf je hangen in een verdienmodel wat al jaren te weinig oplevert?
  • Vind je het moeilijk om te verkopen?
  • Vervolgafspraken te maken?

Wanneer je een van deze vragen niet naar tevredenheid kunt beantwoorden, blokkeert het eigenlijk al op groei.
Terug dus naar jouw foundation, jouw fundering.
Heb je het helder voor ogen waar je (voor) staat, wat je wilt enzovoorts?
Want als jij het niet weet, is het voor de (toekomstige ideale) klant ook niet duidelijk en zul je geen klanten aantrekken zal verkoop moeizaam gaan en je verdiensten niet opwegen tegen je investeringen en inzet.

Het moge duidelijk zijn.
Een maquillage is niet af zonder egale foundation, een huis staat niet zonder fundering, een boom is niet stabiel zonder wortels. Allemaal heel vanzelfsprekend.

Een succesvol bedrijf heeft ook een goede foundation nodig.
Het is dan niet alleen bestand zijn tegen invloeden van buitenaf zoals crisis of marktschommelingen, maar ook aantrekkelijk voor klanten en makkelijker kunnen verkopen.

Wat betreft jouw salon; stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat vind je dat er nu niet werkt in de salon?
  • Wat mist er volgens jou?
  • Wat denk je dat er nodig is om je salon te laten groeien?

Wellicht zijn de antwoorden te vinden in de foundation.
Vind je het fijn om dit te bespreken? Te kunnen sparren en te kijken hoe je zaken kunt aanpakken?

Binnenkort start Partners in Crème met Business in Beauty Coachingstrajecten. Exclusief gericht op de ambitieuze schoonheidsspecialiste, die haar foundation wilt neerzetten en zo kan uitgroeien tot een salon die moeiteloos klanten en omzet creëert. Inspiratie, coaching, begeleiding, duidelijke handvatten. Klinkt dit als muziek in je oren?

Ben je aan het denken gezet en nieuwsgierig geworden wat dit voor jou zou kunnen betekenen én wat het je kan opleveren? Ik heb ruimte voor slechts 5 inspiratiegesprekken in mijn agenda. Tijdens deze gesprekken ontdek je wat voor jou nodig is om te groeien naar wat jíj wilt. Plan dit gesprek NU in!

mijn-partners-250x42
netbeauty-partnerlogo-2
cidesco-tekst
edwingitsels-2