Het fundament van je onderneming

Hoe is het gesteld met jouw fundament, de wortels van je salon? Houden deze wortels jou overeind bij tegenwind, crisis, veranderingen in de markt enzovoorts?

In de bouw wordt er voor een project eerst een solide fundering gelegd, anders zou het gebouw verzakken of zelfs instorten. Voor een mooie maquillage is een foundation letterlijk de basis. Ook de natuur kent fundamenten. Kijk maar naar een boom. De wortels onder de grond, zijn vaak groter dan de boom zelf, om zich te voeden en overeind te blijven bij wind.

‘Start before you’re ready’

Een kreet die je tegenwoordig heel vaak hoort, ‘Start before you’re ready’, echter die ik niet voor alles toepasbaar vind. En zeker niet voor het fundament van je bedrijf. Wellicht schieten de woorden businessplan of verdienmodel door je gedachten. Zijn deze nog actueel? Hoe is het gesteld met je visie, missie en intentie? Ook hier wordt te weinig over nagedacht voorafgaand aan het starten van een salon en het belang ervan helaas zwaar onderschat.

De ‘markt’ is de laatste jaren ontzettend veranderd. Qua technologieën, onzekere regelwetgeving, crisis, corona en blijvende ontwikkelingen het gebied van trends en social media.

Is jouw fundament daartegen bestand? Of heb je het gevoel dat er eigenlijk iets zou moeten veranderen of worden aangepast? Denk eens na over de volgende vragen:

  • Is je agenda gevuld zoals je zou willen?
  • Lukt het om nieuwe klanten aan te trekken?
  • Blijf je hangen in een verdienmodel wat al jaren te weinig oplevert?
  • Vind je het moeilijk om te verkopen?
  • Vervolgafspraken te maken?
  • Lijkt de concurrentie het makkelijker te doen dan jij?

Wanneer je een van deze vragen niet naar tevredenheid kunt beantwoorden, blokkeert het eigenlijk al op groei. Terug dus naar jouw fundament. Heb je het helder voor ogen waar je (voor) staat en wat je wilt bereiken? Want als jij het niet weet, is het voor de klant ook niet duidelijk. Hierdoor is het lastig ideale klanten aan te trekken, zal verkoop moeizaam gaan en je verdiensten niet opwegen tegen de investeringen en inzet.

Het moge duidelijk zijn.

Een maquillage is niet af zonder egale foundation, een huis staat niet zonder fundering, een boom is niet stabiel zonder wortels. Een bedrijf met een stabiel fundament is beter bestand tegen invloeden van buitenaf zoals crisis en marktschommelingen. Onderschat tevens niet dat je door een goed fundament aantrekkelijker bent voor klanten en verkoop van producten zal ook vanzelfsprekend zijn.

Moet je nog starten met je salon, investeer dan ook in dit stuk ondernemerschap. Je bent naast beautyspecialist namelijk ook ondernemer. Een goed fundament trekt ideale klanten aan. Zonder klanten geen omzet, zonder omzet geen bedrijf, zonder bedrijf geen ondernemer.

15 oktober 2020 |

Aletta de Rooij