Met een vakbeurs in het vooruitzicht en het verdwijnen van Nedoderma, is de merkenkeuze weer volop actueel. Wanneer een merk zo abrupt wegvalt is het in de eerste plaats natuurlijk enorm schrikken. Helaas is het mijzelf ook ooit overkomen. Een merk waar ik bijna 10 jaar mee werkte, trok de stekker eruit. Je schrikt, bent verdrietig, boos, enz. Maar dan is het tijd om te bedenken ‘wat nu?’. Want je bent niet je merk.

Dus hoe kies je een merk? Eerlijk is eerlijk, mijn tenen krullen om wanneer ik in de Facebookgroepen de oproepen zie voor merkadviezen. Hoeveel –overigens goedbedoelde– reacties daarop komen, waarbij het merk wordt gepromoot wat men zelf voert of waarbij commercieel belang een rol speelt. Er wordt niet altijd gekeken of geluisterd naar waar het aan moet voldoen, als dat überhaupt al gevraagd wordt.

Wat maakt of kraakt de keuze van een merk voor jou? Ik weet nog dat toen ik zelf op de beurs een merk vertegenwoordigde de specialistes die op de stand kwamen op mijn vragen niet de antwoorden konden geven.

Men kwam vaak niet verder dan een prijsklasse, mooie uitstraling, natuurproduct (maar wisten niet in hoeverre een natuurproduct natuurlijk was) en dat de producten liever niet in de nabije omgeving verkocht mochten worden. In deze tijd zou je huidverbetering aan het rijtje kunnen toevoegen.

Tijdens de Business in Beauty Masterclasses starten we met de diepte ingaan over de waaroms van jezelf, de salon én de keuze van producten en apparatuur. En hoewel dit allemaal over jezelf en eigen bedrijf gaat, blijken de bijbehorende vragen hierover vaak het moeilijkst te beantwoorden. En zolang dit voor jou zelf niet duidelijk is, is het voor een klant sowieso onduidelijk. En zal klanten aantrekken moeizaam gaan en verkoop blijven bij een enkel product.

Om het juiste merk voor een salon te kiezen dien je te weten wat jouw passie als schoonheidsspecialiste is, wat de visie van de salon is en wat je missie voor de klant is. En dit kan je de antwoorden geven op de merkkeuze. En niet wat je collegae ervan vinden. Want hun passies, visies en missies zijn niet de jouwe. Gelukkig maar, want juist hoe je jezelf kunt onderscheiden is ontzettend belangrijk.

Wanneer je dit op een rijtje hebt, zullen er heel wat merken afvallen, maar ook nog genoeg overblijven. Kijk dan ook eens naar het assortiment. Is dit heel uitgebreid? Heb je dit allemaal nodig? Sluit het aan bij de behandelingen die je geeft? En hoe zijn je verkoopvaardigheden?

Voor de gevorderde schoonheidsspecialistes: Gebruiken al jouw klanten minimaal een 5-stappenplan? Reiniging, tonic, dagcrème, nachtcrème en oogcrème? Dit is heel interessant om eens uit te rekenen. Wat is de verkoopwaarde van deze set? Vermenigvuldig dat eens met het aantal klanten dat je hebt. Kom je dan op je omzet in producten op jaarbasis? Vaak niet. Maar 1 set is niet reëel, dus doe dit bedrag maar eens maal 2 of zelfs maal 3. Voor de meesten is dat confronterend, deze omzet wordt niet behaald. Echter wat zegt dit over je assortiment, waarom heb je het, en nog vele andere items op voorraad? Of waarom verkoop je zo weinig?

Daar ligt nog een grote verdienste. Je weet nu wat het voor je omzet kan betekenen wanneer iedere klant 3 maal een huidverzorging set per jaar aanschaft. Hoe zou je dit kunnen creëren?

En wat is de ondersteuning van de importeur of fabrikant daarbij? Krijg je support in Social Media, leuke acties, hoe is het geregeld met sampling, trainingen, website, verkoop enzovoorts. Dit alles niet alleen bij de startorder, maar ook op lange termijn. Allemaal aspecten die van groot belang zijn in de keuze die je uiteindelijk maakt.

Wat ik nog aan wil stippen is de term ‘Huidverbetering’. Zo hot een aantal jaar geleden de term ‘Natuurlijk’ was, zo populair is nu huidverbetering. Echter wat is huidverbetering? Wat komt daarbij kijken? Waaraan moet een product voldoen? En het belangrijkste, komt het de belofte huidverbetering na? Laten we hierin vooral eerlijk blijven. Wat mag de klant van jou en de behandeling verwachten? En wat mag je als salon/schoonheidsspecialiste van de klant verwachten? Wanneer een klant thuis de behandeling niet met de juiste producten opvolgt kan van huidverbetering geen sprake zijn. Durf jij hier duidelijk in te zijn?

Je bent niet je merk. Hoe vervelend het ook is om opnieuw een keuze te moeten maken, realiseer je dat de klant voor jou komt. Ook ik heb er destijds als een berg tegenop gezien om het mijn klanten te vertellen. Maar de reacties waren; Alet, jij kent mijn huid, jouw waarden en normen over producten zijn duidelijk, ik vertrouw erop dat het product waar je nu voor kiest ook weer goed zal zijn. Dit was natuurlijk een cadeautje om te horen. De klant kiest 99% voor jou en de salon en niet voor de producten.

Ook een cadeautje is de enorme boost wat een nieuw merk de salon en de verkoop kan geven. Nieuwe energie, nieuwe trainingen die jezelf en de salon naar een ander of volgend niveau brengen.

Maak dus een weloverwogen keuze, jouw keuze, die past bij je passie, visie en missie.

Vind je het fijn om eens samen te sparren en te kijken hoe jij keuzes kunt maken? Of misschien heb je andere punten in de salon waarover je twijfelt.

Ik maak graag tijd en ruimte voor je tijdens een inspiratiegesprek van ongeveer 20 minuten. Stuur een mailtje met jouw ‘twijfel’ en ontvang van mij een uitnodiging voor een vrijblijvend informatiegesprek.

mijn-partners-250x42
netbeauty-partnerlogo-2
cidesco-tekst
edwingitsels-2