Het streven van veel schoonheidsspecialisten is een breed assortiment. Ze willen veel kunnen aanbieden, veel disciplines beheersen. Echter zoekt de consument wel een schoonheidsspecialist die alles kan?

De vraag die mij het meest gesteld wordt is nog steeds; “Hoe kom ik aan klanten?”.

Mijn antwoord zal nooit zijn; volg nog meer technieken, kies nog een merk enzovoorts.

We leven in een tijd van specialisaties. Door de komst van internet, Google, richten we ons op specifieke zoekwoorden en zijn we ons daar ook naar gaan gedragen, ook buiten internet. De klant zoekt nu bijvoorbeeld gericht op acne, huidverjonging, eczeem of permanente make-up. Daarvoor kiest ze het liefst de beste, de specialist. Een schoonheidsspecialist waarbij de specialiteit duidelijk zichtbaar is op de website, op facebook en ook in de salon tijdens de intake en behandeling.

Vaak is je specialiteit hetgeen jij het allerleukst vindt om te doen en het meest resultaat in bereikt. Jij kunt de klant echt helpen en resultaat bieden. Er ontstaat een bijzondere band hierdoor met de klant. Maak hier jouw concept van.

Het mooie is dan dat de wet van aantrekkingskracht zijn werk gaat doen.

Er zullen steeds meer klanten op de salon afkomen om jouw specialiteit. De resultaten zijn zichtbaar bij de klant, de mond-tot mondreclame treedt in werking. Post je resultaten op social media en op je website. Zo gaat het stromen.

Specialiseren betekent vaak ook keuzes maken. Je zult ervoor moeten kiezen sommige behandelingen niet (meer) aan te bieden. De angst is dan om NEE te moeten verkopen aan klanten. Wees daar niet bang voor. Je zult namelijk merken dat hoe duidelijker je specialiteit naar voren komt, je veel meer JA’s zult krijgen. En niet alleen veel meer JA’s, maar daardoor ook veel meer ideale klanten. Want bij jouw specialiteit is je behandelplan veel duidelijker wat leidt tot meer verkoop.

Dit weegt zonder meer op tegen de NEE’s. En ben je je er ook van bewust dat wanneer je je specialiseert je ook aantrekkelijk bent voor klanten buiten je woonplaats of regio? Voor een specialist is de klant namelijk geneigd verder te reizen.

En weet je wat nu het allerleukst is? Wanneer de klant bij je in de salon is, jij naast hun huidprobleem ook nog allerlei andere ‘specialisaties’ hebt. En die mag je dan ook gewoon doen! Want wanneer je net een beetje meer biedt dan verwacht heb je een klant voor het leven!

Aletta de Rooij
Business in Beautycoach