Het laatste weekend van oktober en het laatste weekend van maart staan we extra stil bij de tijd. Een uur terug, of een uur vooruit.

Maar we staan natuurlijk de hele dag stil bij de tijd. Hoe laat we opstaan, hoe laat we eten, hoe laat de kinderen uit school komen, hoe laat het werken begint enzovoorts.

Ook in de salon draait het om tijd. Hoe laat komt mevrouw Pietersen en hoe laat komt mevrouw Janssen? Echter, dit is wel leuk om eens bij stil te staan.

Want, als we bijvoorbeeld denken aan het avondeten, denken we niet alleen aan om 18.00 eten, maar vooral wát we eten. Aan de heerlijke spaghetti bijvoorbeeld en welke boodschappen daar nog voor gedaan moeten worden.

Echter, wanneer een klant belt naar een salon krijgt zij heel vaak dit te horen: “Wanneer wilt u de afspraak en welke behandeling wilt u, 60 minuten of 90 minuten?”

Hier wordt dus tijd verkocht en niet de inhoud van de behandeling.

Bij de kapper zul je het niet zo snel tegen komen. Je boekt daar voor wassen, knippen, föhnen, highlights, permanent enzovoorts. Zij weten wel welke tijd daarvoor geblokt dient te worden in de agenda. Aan de klant wordt niet gevraagd hoe lang je daar in de stoel wilt zitten.

De grootste uitdagingen bij de schoonheidsspecialistes zijn het aantrekken van ideale klanten, deze behouden, ideale behandelingen boeken, je onderscheiden als salon en meer verkopen of grotere omzet.

Dit is een heel proces. Een proces dat start bij een eerste indruk en het bepalen van de behoefte van de klant. En dit start vaak al aan de telefoon of aan de balie. En wanneer je dan als klant hoort: “Hoe lang wilt u?” tja, dan staat de klant met een mond vol tanden en heeft geen idee. En kiest voor de kortste tijd en/of kleinste behandeling.

Ook ga je dan nog voorbij aan het psychologische gevolg. Wanneer je iemand tijd ‘verkoopt’, zullen ze automatisch de kostprijs per uur berekenen. Of zoveel mogelijk gedaan willen hebben in een bepaalde tijd.

Conclusie: Bepaal de behoefte van je klant, deel je passie en kijk wat het beste bij jouw klant past. Geef het de tijd 😉 wat dit met jou en je klanten doet. En pas daar de klok en je agenda op aan.

Succes!

mijn-partners-250x42
netbeauty-partnerlogo-2
cidesco-tekst
edwingitsels-2