Je hebt er hard voor gewerkt en eindelijk heb je dan je papieren. Je mag een eigen praktijk of salon starten. Met veel enthousiasme begin je je voor te bereiden en ga je op zoek naar een locatie, een merk waar je mee wilt werken en natuurlijk de behandelplek. Jij moet goed kunnen zitten, de producten, water en eventuele apparatuur gemakkelijk voorhanden en uiteraard moet de klant ook heerlijk liggen onder een lekkere deken in een frisse handdoeken.

Wellicht komt dit je bekend voor of is het voor jou al jaren geleden dat dit speelde, echter kan ook zijn dat dit de plannen voor de komende periode zijn wat betreft de saloninrichting.

Wat ik tijdens mijn coachbezoeken aan beautysalons ervaar is dat een ‘zitje’ meestal dient als decoratie of als wachtruimte in de salon.

Wist je dat dit ‘zitje’ eigenlijk de belangrijkste plek van je salon is? Hier gaat het gebeuren. Hier ga je namelijk de basis leggen voor de komende jaren samen met de klant. Hier ga je met de klant bepalen waaraan jullie beiden gaan werken, welke behandeling daarbij hoort en welke producten.

Maak van jouw ‘zitje’ dus een echte intake-plek voor de salon. Creëer hier echt ruimte voor en je zult het terugzien in het resultaat op de huid van de klant en aan de cijfers van jouw salon. Maak je de vaardigheden voor een goede intake eigen en ervaar dan ook wat dit voor je betekent ten tijde van sluiting contactberoepen zoals we die hebben ervaren tijdens de lockdowns. Hierdoor krijg je namelijk hele trouwe klanten die gaan voor het resultaat en je producten zullen blijven gebruiken.

Aletta de Rooij
Beautybusinesscoach Partners in Crème