“WACHT MAAR TOT IK BEROEMD BEN!”

GELOOF JE DAT DIT MIJN WOORDEN WAREN IN 1989? HET JAAR DAT IK EINDELIJK HET FELBEGEERDE ROZE PAPIERTJE VAN STIVAS IN ONTVANGST MOCHT NEMEN.

Bijna niemand weet het, maar ik ben twee keer gezakt voor het vakexamen schoonheidsverzorging. Een prachtige cijferlijst, maar met een vette onvoldoende voor elektrisch ontharen. Doordat ik iets verkeerd deed ontstond er een blaar bij mijn model. Als ik me goed herinner heb je dan een 4. Zelfs als er alleen maar tienen tegenover staan, ben je nog niet geslaagd.

Om een lang verhaal kort te maken, na twee keer weer gezakt te zijn op ditzelfde onderdeel had ik pas door dat het apparaat op de examens anders functioneerde dan op school en ben ik les gaan nemen bij de leverancier.

Ik werkte al drie jaar in de beautybranche. Dus toen ik eindelijk slaagde heb ik het diploma weggegrist uit de handen van de in mijn ogen bekakte dames op de Laan van Meerdervoort en heb stampend op straat bovenstaande woorden geroepen. Een jaar na dato werd overigens het onderdeel elektrisch ontharen geschrapt uit het examenpakket. Ik moest even slikken.

Het is zeker niet mijn doel om beroemd te worden, maar na bijna 30 jaar te hebben meegedraaid in de cosmeticabranche, met een uitstapje in de bouwwereld, heb ik mijn eigen visie gevormd. En dat is niet de visie van hoe het op school was met de roze handdoeken en het pamperen van de klant. Nee, daar komt veel meer bij kijken. Tijden zijn veranderd. Economische en technologische ontwikkelingen, en ook de klant is veranderd. Ben jij mee veranderd? Of het is bij nieuwe technieken en producten gebleven? Mijn doel is deze visie te delen en met elkaar deze branche en jouw salon naar een hoger niveau te tillen.

Essentieel is de fundering van je bedrijf. Vaak is dit niet goed neer gezet en ben je puur gestart als beautyspecialist. Maar ben je ook gestart als ondernemer?
Ervaring leert dat het hier vaak spaak loopt. Je bedrijf is dan gebouwd op los zand. Tja, en vanuit mijn ervaring in de bouw weet ik dat er toch echt een paar heipalen de grond in moeten. En dit gaat letterlijk en figuurlijk niet zonder slag of stoot.

Wist je dat wanneer er ook maar één iemand is die in je gelooft en jou hierin kan inspireren je tot meer in staat bent dan je denkt? Vaak zit je vast in je eigen belemmerende overtuigingen waar je alleen niet uitkomt. Je bent dan geneigd het bijltje erbij neer te gooien en op te geven.
Ik heb dit destijds gelukkig niet gedaan. Ondanks forse tegenwind de afgelopen jaren heb ik nooit opgegeven. Een van mijn geheimen is dat ik me omringd heb met de juiste mensen en mezelf steeds blijven ontwikkelen op velerlei gebieden. En nu is het mijn missie om verborgen talenten bij anderen naar boven te halen, in de branche die al 30 jaar mijn grote passie is.
En daarom moest ik, met mijn zichtbaarheid op Social Media en nu een column in een gloednieuw vakblad, ineens terugdenken aan de woorden van dat stampende meisje in Den Haag. Ze moesten eens weten.

“Het is mijn missie huidspecialisten te inspireren in het creëren van meer omzet, meer winst en meer succes.”

– Aletta de Rooij

Businessinspirator & Saloncoach