Crashdieet of levensstijl
De flaptekst op de achterzijde van het boek inspireerde me zodanig dat ik zelfs bij de kassa nog doorlees. Dit boek gaat over mij en in één adem lees ik het uit.
Altijd had ik buikpijn en door de inzichten uit dit boek heb ik nooit meer vlees gegeten. Ook start ik steevast elke ochtend met vers fruit. Al snel voelde ik me energieker, viel 5 kilo af en echt lijnen heb ik nooit gedaan.
Geen vlees eten was in de jaren negentig voor geitenwollensokkentypes. Er was weinig begrip voor. Mensen vonden het lastig. ‘Een leven lang fit’. Met geduld en passie verdedig ik steeds weer mijn standpunt. Wacht maar, over een aantal jaren eet bijna niemand meer dagelijks vlees.
Het boek is niet meer te koop. Mijn exemplaar heb ik uitgeleend en niet meer teruggekregen. Het maakt niet uit. Het is een levensstijl geworden, geen dieet. Het boek heb ik niet meer nodig.
Hier zit het succes! Een levensstijl creëren die je zonder boek kunt naleven. Niks geen diëten. Dan ben je je van alles eigen aan het maken wat niet is vol te houden. Je lichaam gaat in protest waarna je weer terug naar af gaat met als toegift wat extra kilo’s erbij.
Om te groeien in business zie ik precies hetzelfde gebeuren. Veel specialisten pakken hun activiteiten op het gebied van bijvoorbeeld marketing op als een dieet: iets waar ze enthousiast aan beginnen en met tegenzin veel energie in stoppen. Ze kiezen voor marketingacties die bij anderen succesvol zijn, zonder na te gaan of het wel bij henzelf past.
Wat voor een ander werkt, betekent niet automatisch succes voor jou. Wat is namelijk het fundament waarop de marketing wordt toegepast? Wanneer dit niet klopt maak je reclame voor iets wat niets gaat opleveren. Investeringen zijn geen bevliegingen, die moeten passen bij je missie, wat je wilt bereiken voor jouw klanten en wat je wilt bereiken met je salon. Dan voelt het goed voor jou en de klant.
Marketing is ook een levensstijl, geen tijdelijk iets. Communiceren met de juiste boodschap is iets wat je altijd nodig hebt. Wanneer je dit aanpakt op een manier die bij je past zal het je steeds minder moeite kosten. En ook hier geldt; een gedegen aanpak geeft misschien niet zo snel resultaat op korte termijn, maar is op de lange duur veel effectiever.
De enige keren dat ik vlees heb gemist was op feestjes waar alleen maar bitterballen werden geserveerd. Ik ben nooit fan van de Hollandse pot geweest met aardappels, vlees en groente en een de standaard kruiden. Elke avond weten we iets heerlijks op ons bord te toveren. Het heeft ons veel creatiever gemaakt. Geen vlees werd dus een verrijking in plaats van verarming.
Wanneer je dus een vorm van marketing ontdekt die jou laat groeien vanuit je missie, dan zal het een gewoonte worden. Het is geen crashdieet of bevlieging. Je zult zien dat er een consistente branding ontstaat, waarbij je creatiever wordt en steeds meer plezier in krijgt. Dit zie je terug in de resultaten!