Tinder

Marketing lijkt op daten. Het doel is niet om een partner te vinden, maar om klanten aan te trekken. Net zoals je hoopt je ideale levenspartner te vinden, wil je ook ideale klanten aantrekken.

Het zou romantisch zijn om elkaar tegen te komen in de plaatselijke supermarkt, beiden hetzelfde product uit het schap te pakken en dan de vonk te voelen. Of gekoppeld worden door gemeenschappelijke vrienden, net zoals mond-tot-mondreclame, nog steeds de meest waardevolle manier is om klanten te vinden.

De contactadvertenties uit kranten zijn volledig verhuisd naar datingsites, waardoor deze nu geheel online zijn. Dit is vergelijkbaar met het verdwijnen van advertenties in buurtkrantjes om klanten te trekken sinds de komst van websites en sociale media.

Vroeger was online daten taboe, maar tegenwoordig hoor je steeds meer koppels trots vertellen dat ze elkaar online hebben ontmoet. Op dezelfde manier stuitte bedrijfsmatig online zichtbaar in het begin nog wel eens op weerstand, maar tegenwoordig is het niet meer weg te denken.

Het grootste verschil tussen daten en marketing is dat je bij daten op zoek bent naar één persoon, de juiste persoon, terwijl bij marketing meerdere mensen kunnen voldoen aan jouw ideale klantprofiel. De kunst is om de boodschap die je communiceert te verfijnen zodat helder wie je wilt aanspreken. Swipen op basis van foto’s betekent niet dat dit jouw liefdesmatch is. Een mooie website betekent niet automatisch dat deze goed werkt.

In theorie had ik mijn nieuwe liefde zomaar kunnen tegenkomen bij de Johma’s Oude Kaassalade in de supermarkt of op het strand waar hij zijn hond uitlaat en ik regelmatig wandel. We wonen in hetzelfde dorp, maar het heeft toch de kracht van online technologieën nodig gehad om elkaar te vinden.

Eerlijk is eerlijk, zijn foto’s lieten me smelten, maar uiteindelijk waren het zijn woorden waardoor ik besloot te reageren. We zijn intussen vele ontmoetingen en gesprekken verder.
Liefde heeft aandacht nodig en verdient soms wat extra toelichting. Dat verdiept juist de relatie en voorkomt miscommunicatie.

Zonder match heeft een relatie weinig kans tot slagen. Dit geldt niet alleen voor de liefde, maar ook voor bedrijven. Als je niet helder communiceert loop je het risico niet de juiste klanten aan te trekken. Net als in de liefde blijft het dan ‘touwtrekken’ wat bedrijfsmatig resulteert in een lage klantwaarde. Zo’n klant zal niet jouw beste behandeling boeken en productverkoop blijft een moeizaam verhaal.

Misschien is het dankzij de tegenslagen die ik zowel privé als zakelijk heb ervaren, dat mijn missie zo duidelijk voor me was. Ik wist precies wat ik zakelijk wilde bereiken en heb nooit de hoop opgegeven als het ging om de liefde. De boodschap was altijd helder.

Partners in Crème is inmiddels een begrip en Gert overtreft al mijn gevoelens en dromen. De boodschap die ik je wil meegeven, is om je salon in de ‘etalage’ te zetten alsof het op Tinder staat. Denk na over wat je communiceert, zodat je de juiste klanten aantrekt. Op die manier kun je jouw bedrijf laten groeien en jouw doelen bereiken.

“Het is mijn missie huidspecialisten te inspireren in het creëren van meer omzet, meer winst en meer succes.”

– Aletta de Rooij

Businessinspirator & Saloncoach