Creatief denken
De jeugd van tegenwoordig wordt overspoeld met kinderzenders en de eindeloze mogelijkheden van het internet en online games. Mijn jeugdhelden waren Pippi Langkous en Wickie de Viking.
Als kind smulde ik op de woensdagmiddag van deze programma’s. De uitzendingen waren vast alleen in de winter, want ik herinner me dat we altijd buiten speelden. Mijn broer en ik hadden ook een vriendje en vriendinnetje zoals Tommie en Annika. Onze Kleine Witje was geen paard maar een herdershond en het viking schip was ons zelfgemaakte vlot. Als we ons verveelden gingen we gewoon ‘een avontuur beleven’.
Zo werden we eens ingesloten in het kippenhok door agressieve schapen. Doodsbang stonden we in de kippenstront te bedenken hoe te ontsnappen. We voerden ook een soort van levend Stratego
met de buurkinderen, nadat we ontdekten dat ze ons vlot hadden gepikt. Het waren altijd scenario’s die we vooraf niet hadden bedacht.
Ik voel de gelijkenis met het ondernemerschap. Tijdens de opleiding kun je je niet voorstellen wat er op je pad komt en verkeer je geregeld in een situatie die moet worden opgelost. Door grote of kleine problemen kun je ook zomaar in de stront zitten of vechten voor jouw positie in de markt.
Wat mij helpt in lastige situaties is de Wickie en Pippi in mezelf aan te spreken. Vertrouwen en zelfvertrouwen zijn hierbij sleutelwoorden. Echter vertrouwen op je zelfvertrouwen is precies een overtuiging waar we vaak tegen aan lopen. ‘Ik kan het niet, ik durf het niet, ik ben niet goed genoeg, wat denken anderen hiervan?’
Pippi Langkous doet gewoon alles, trekt zich niets aan van wat zogenaamd hoort en is geniaal in het bedenken en uitvoeren van oplossingen. Wickie de Viking daarentegen is het onzekere jongetje
die zijn vader altijd te hulp schiet met vindingrijke oplossingen. Wanneer de situatie tijdens een avontuur penibel wordt, wrijft Wickie langs zijn neus, wat het teken is van een lumineus idee. Op een zeer creatieve manier lost hij als klein mannetje het probleem op.
Pippi en Wickie krijgen alles voor elkaar door creatief denken. Als karakters van jeugdseries zijn zij nooit ouder geworden en ik vraag me af of creativiteit bij de jeugd hoort. Zijn we als kind creatiever door het ontbreken van belemmerende overtuigingen? Juist als volwassene hebben we de creativiteit zo nodig.
Het ondernemerschap is een groot avontuur. Een avontuur waarin je oplossingen moet aandragen en creatief moet zijn. We zijn hierin vaak op zoek naar iets wat ons uniek maakt. Maar hoe uniek
kun je nog zijn? Er wordt nagenoeg door iedereen hetzelfde aangeboden. Wat je uniek maakt, is je authenticiteit. Dus verleg de focus van uniek naar authentiek. Dat is wat anders dan achter de
kudde aanlopen en je zal over de belemmerende overtuigingen heen moeten stappen én een beroep moeten doen op je creativiteit.
Wrijf dus net als Wickie eens onder je neus en vertrouw op de uitspraak van Pippi: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”