Door het ijs gezakt

In volle vaart schaatsen we de brug onderdoor. Het ijs kraakt van jewelste, maar we schaatsen hard door. Niet twijfelen of stilstaan is ons motto. Tot die ene keer. Alleen aan de zijkant is het water bevroren, daar ligt ijs. Maar ik schaats te vroeg naar het midden en schuif zo het water in. Mijn vriendin aarzelt geen moment, laat zich op haar buik vallen en trekt me eruit. Kou voel ik niet, de adrenaline giert als een bezetene door mijn lijf.

Grote stappen, snel thuis. Ik zie het ook bij ondernemers gebeuren, hele stukken willen overslaan of bepaalde zaken niet willen zien. Het heeft te maken met het fundament van je bedrijf. Eerlijk is eerlijk, terug naar het fundament klinkt verre van aantrekkelijk. Je wilt verder, je wilt groeien. Alleen vaak genoeg blijkt dat ook hier over dun ijs geschaatst wordt. Zolang het vriest, je de wakken omzeilt en met niet teveel mensen op het ijs bent, gaat het goed.

Wat betreft de salon bevinden we ons in een tijd van dooi. Er ontstaan gaten in de agenda en de concurrentie is groot. Klanten doen langer met hun producten, stappen over naar een voordeliger merk of kiezen een eenvoudigere behandeling. En social media heeft steeds minder impact.

We schaatsen het liefst op dik ijs en we hebben graag een klantenbestand met ideale klanten.
Maar het is lastig om hier bij aanvang van de salon bij stil te staan. Elke klant is een klant. De agenda moet tenslotte gevuld worden en de kassa ook. Veel specialistes hebben dus de fout gemaakt elke klant te behandelen en zo is het klantenbestand ontstaan. Dun ijs dus.

Het gevaar is je ogen ervoor te sluiten, dat het wel los loopt daarmee. Daarom terug naar het fundament. Zorg dat je salon voor 80% uit ideale klanten bestaat die komen voor een specifiek probleem dat jij op jouw unieke manier voor ze oplost. Bij financiële tegenslag is de kans groter dat zij nieuwe afspraken maken en hun producten blijven gebruiken.

Nog steeds word ik ‘s-nachts gillend wakker. Dan zak ik weer door het ijs. Niemand om me te helpen. Mijn hoofd bonkt tegen het ijs en in paniek weet ik niet meer of ik naar het licht of donker moet zwemmen. Gelukkig is het dan een droom, maar als ondernemer wil je zeker niet in een nachtmerrie belanden.

Verantwoord schaatsen op dun ijs betekent vooral een plan hebben voor het geval je erdoor zakt, lees ik in de krant. De schrijver is vast geen ondernemer. Met schaatsen wacht ik tegenwoordig tot het ijs dik genoeg is, want het weer is niet te beïnvloeden. Op ons bedrijf hebben we meer grip. Vooruitkijken is mijn motto. Ook al moet je daarvoor soms terug naar af en kan het even duren voor de agenda vol staat. De ideale klanten die je krijgt maken het meer dan waard. Want wat blijkt, je bent veel aantrekkelijker wanneer jouw fundament weer helder is.

“Het is mijn missie huidspecialisten te inspireren in het creëren van meer omzet, meer winst en meer succes.”

– Aletta de Rooij

Businessinspirator & Saloncoach