Het nieuwe schoonheidsideaal
Aan de toonbank staat een vrouw van in de tachtig. Een chique geklede dame met prachtig opgestoken grijs haar. Met volle trots vertelt ze me dat ze al 35 jaar trouw is aan haar huidverzorgingsmerk. Ademloos luister ik, terwijl ik haar huid bestudeer.
Amper twintig was ik en zag dat ze oud was, dat de huid rimpels vertoonde. Toch tekende ik ervoor om er op die leeftijd nog zo uit te zien. Gelukkig ben ik nu ook nog lang geen tachtig, echter maak ik me toch drukker om mijn uiterlijk dan dat die vrouw gedaan zal hebben.
Het schoonheidsideaal is de afgelopen jaren veranderd. Op mijn geboortefoto’s lig ik in de armen van de vijftigjarige oma’s met werkschorten aan en grijze permanentjes. De vrouw van nu wil er steeds langer goed uit blijven zien. Er is dan ook een enorme toename van vrouwen tussen de 55 en 65 jaar die iets aan hun uiterlijk willen doen. We moeten ook veel langer ‘mee’, denk aan de opgeschoven pensioenleeftijd, de vele echtscheidingen en daarmee opnieuw aantrekkelijk willen zijn in de markt.
Dit zijn de klanten van nu, dus ook die van jou. De keuze is tegenwoordig reuze. Mijn klant gebruikte Helena Rubinstein. Een merk dat begin vorige eeuw startte met de verkoop van zogenaamde zalfjes en een van de eerste schoonheidssalons opende. Voor die tijd werd cosmetica voornamelijk gebruikt door prostituees en actrices.
Tegenwoordig zit er op elke hoek van de straat een salon. We bereiken nu veel meer met behandelingen en producten en het taboe van botox en fillers lijkt doorbroken. Ik zie jonge meiden die zo kunnen invallen voor Donald Duck als hij ziek is. En ligt het aan mij of gaan de actrices van nu op latere leeftijd ook steeds meer op elkaar lijken? Hopelijk is dit niet het nieuwe schoonheidsideaal.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil er oud uitzien. Er is zoveel aanbod dat het niet gek is, dat de consument door de bomen het bos niet meer ziet. Het is een grillig woud waarin rimpels en verslapping een no go zijn, maar waar je van de oplossing niet altijd mooier wordt.
De mooie dame aan mijn toonbank was prachtig, zelfs in mijn twintigjarige ogen. Ondanks de veel eenvoudigere behandelingen en producten van die tijd, zag ik haar fijne poriestructuur, gezonde doorbloeding en subtiele make-up die haar ogen deed stralen. Ze was voor die tijd echt de ideale klant, maar ik vraag me af hoe ze er nu uitgezien zou hebben, als ze net als toen zo vooruitstrevend was.
Wij als beautyexperts hebben invloed op het schoonheidsideaal. Op basis van de nieuwste wetenschap is het mogelijk je klant er ook op een minder heftige manier, er stralender en jonger, maar wel als zichzelf, uit te laten zien. Belangrijk hierin is een heldere en oprechte communicatie. We staan tenslotte voor schoonheid, toch? Blaas een ballon op en laat hem weer leeglopen, vertelde een collega mij. En precies dat resultaat, staat op mijn netvlies gebrand.