Intentie

Soms kun je iemand de nek wel omdraaien. Bij alles is er commentaar.
“ik gebruik gewoon een crème van de lidl hoor, prima. Jeetje, wat een geld. Hoe weet je dat?”
De gasten op een workshop heb je niet altijd voor het kiezen.
Dus soms zit er wel eens, ik noem het, een negative nelly tussen.

Bijna tien jaar lang, gaf ik wekelijks workshops, ondanks dat zo’n Nelly me irriteert blijf ik dus wel rustig. Het zijn patronen die je gaat herkennen. Het zegt iets over de intentie van een persoon, maar is iemand zich daarvan wel bewust?

Wij schoonheidsspecialistes zijn doorgaans ook kritisch. Ook ik ben geen meeloper, maar ben me er wel steeds meer van bewust hoe ik ergens in sta. Ik hou ervan te blijven leren, volg dus veel trainingen en dan komt het regelmatig voor dat ik iets al eerder hebt gehoord of dat ik er iets van vind.

Ik stap echter altijd met een open mind ergens in, het is tenslotte niet voor niets dat ik me aanmeld. Dan denk ik dus niet de hele tijd, dat weet ik al. In plaats daarvan vraag ik me af, dóe ik het al? Hmmm… dat is niet altijd een ja. Je merkt dat dit direct een ander gevoel geeft. Niet alleen voor degene voor de groep, maar ook voor mezelf. Je staat open om te leren, te ontvangen. Het maakt de les interessanter.

Dan heb je ook nog de intentie halen en brengen. Wanneer iemand graag voor een dubbeltje op de eerste rang zit of wil meeliften op een ander is dat een haler. Halen geeft geen fijne energie. Denk maar eens aan de mails die je ontvangt, hele verhalen van onbekenden op LinkedIn en de onbekende volgers op Instagram. Totaal onbekende mensen die iets van je willen. Zij willen meeliften op jouw klantenbestand of je iets verkopen.

Wanneer deze partijen zich eerst zouden verdiepen in jouw bedrijf en van meerwaarde zijn, kunnen er mooie dingen uit voort komen. Omgekeerd natuurlijk net zo. Als jij je klantenbestand wilt vergroten kijk dan eens welk bedrijf dezelfde doelgroep bedient. Wat zou jij voor meerwaarde kunnen bieden? Dan kun je een win-win situatie voor beide partijen creëren.

What’s in it for me? Mensen denken altijd ‘wat heb ik eraan?’. Wanneer verkopen niet je sterkste kant is heb je je intentie wellicht op jezelf staan, dat jíj wilt verkopen. Draai het om, zet je intentie op helpen en brengen en er ontstaat een totaal andere sfeer.

Gelukkig trok Negative Nelly de andere gasten niet mee met haar gezeur, want soms bederft één rotte appel de hele schaal. Bij mijn uitleg van een product wat een verschil op de huid geeft bij warmte en koude, wilde Nel dat natuurlijk testen. “Dan moet je naar buiten gaan, daar vriest het” zei ik. En ze deed het nog ook. Weet je wat het commentaar van de andere gasten was toen ze buiten stond? “Doe de deur op slot!”. Hahaha, wat zou haar intentie zijn geweest?

“Het is mijn missie huidspecialisten te inspireren in het creëren van meer omzet, meer winst en meer succes.”

– Aletta de Rooij

Businessinspirator & Saloncoach