Klein wereldje
Code geel! Er was geen verschil qua zicht bij het omhoog schuiven van de screens. Er hing een dichte mist. We lieten ons echter niet de geplande strandwandeling door de neus boren.
Opvallend dat er met mist meer geluid lijkt te zijn. Tjilpten de vogels nu echt harder en brulde de zee luider? Gestaag volgden we ons pad door de duinen richting zee. Door extreem laag water duurde het lang voordat we langs de vloedlijn onze wandeling konden beginnen met slechts enkele meters zicht vooruit.
Genietend van de rust en het feit dat er echt niets was te zien dacht ik; ‘Klein wereldje’.
Net als tijdens de lockdown, toen zagen we het licht ook niet meer, we zagen het niet meer zitten. Onze wereld werd toen ook steeds kleiner en we durfden nauwelijks te geloven dat er weer licht aan het einde van de tunnel zou komen.
Tijdens de laatste lockdown was alsof ik in de coachsessies een vuurtoren was die licht kon geven, een signaal om op te vertrouwen. Net als in de mist.
Als het mistig is zie je niet meer helder en is het de kunst het vertrouwen te bewaren. En of het nu mistig is in je hoofd of in de natuur, dat ligt dicht bij elkaar.
In de natuur wordt het altijd weer licht. De zon is er altijd, ook als het mistig is. De zon gaat elke dag onder en komt ook elke dag weer op. Dat is een zekerheid en kunnen we op vertrouwen. Met corona is niks zeker en is ons vertrouwen erg op de proef gesteld.
Het enige waar je op kon vertrouwen was jezelf.
De beautybranche is eigenlijk ook een klein wereldje. Door social media lijken we elkaar allemaal te kennen. En hierdoor lijkt het soms heel mistig te worden in ons hoofd. We zien alles van onze collega’s waardoor we ons druk maken en denken zelf niet goed genoeg te zijn. We worden onzeker over wat we uitstralen, ons aanbod en de prijs. Doordat je collega’s het anders doen, denk jij dat ze het beter doen en door zoiets als een lockdown wordt dat gevoel ook nog eens uitvergroot.
Code roze! Weet dat de klant snakt naar jouw handen, jouw behandelingen. Het wereldje van de consument is nu heel klein. Het is dus van belang dat je uit het mistige gebied stapt en zichtbaar gaat zijn. Dat jij het lichtje in de vuurtoren bent voor jouw klant. Laat dat de boodschap zijn die ik je vandaag meegeef. Jij bent uniek, laat van je horen. In de mist klinken de geluiden harder weet je nog? De klant heeft jou nodig.
Waar wil je heen met je bedrijf? Heb het vertrouwen, sta open voor signalen en vaar de koers op de manier die bij jou past. Ophrah Winfrey schreef er een mooie quote over: In the mist of difficulty lies opportunity.
“Opletten Aletta, je moet nog de strandopgang vinden, maar daar heb ik alle vertrouwen in.”