Mond-tot mondreclame

Is mond- tot mondreclame ouderwets? Of is dit nog steeds reëel in de tijd van social media? Juist in de tijd waarin alles digitaal is, is er behoefte aan warme contacten en persoonlijke aanbeveling. Om dit voor een bedrijf te kunnen laten werken moet er dus wel iets zijn wat opvalt.

In het kleine Brabantse dorpje waar ik heb gewoond waren destijds naast een supermarkt drie bakkerijen gevestigd. Brood genoeg voor het hele dorp, maar wat bepaalt nu waar je het brood gaat kopen? Mijn voorkeur is brood van de bakker, dus de supermarkt valt af.

Laat je je dan leiden door prijs, door de smaak, het aanbod, of de service? Prijsverschil heb ik nooit op gelet, maar ik neem aan dat dit op brood te verwaarlozen is. Elk bakkerij heeft ook zo zijn eigen assortiment, mijn keuze valt altijd op lekker veel zaden en pitten. Dit was echter bij geen van de bakkerijen in het assortiment en ik legde mijn vraag voor aan de bakker die er voor mij uitsprong qua service. Deze bakker ontwierp voor mij speciaal een zonnepittenbrood, wat tot op de dag van vandaag nog steeds veel verkocht wordt.

Zoals ik al zei was dit niet de enige service die er bij deze bakker uitspringt. Doorslaggevend was de bezorgservice. Iedere ochtend hing het brood versgebakken aan de deur. Vaak nog warm en knapperig, een heerlijke beleving wat toen voor mij met toen nog schoolgaande kinderen een enorme uitkomst was. Eén bakkerij uit het dorp is inmiddels opgedoekt, wellicht was deze niet tegen deze service opgewassen.

Wat betekent dit verhaal voor onze branche? Per dag wordt er meer brood verkocht dan dat er schoonheidsbehandelingen worden gegeven. En toch telt elke woonplaats meer beautysalons dan bakkerijen. De klant heeft veel keus, dus wat bepaalt dan de keuze voor het kiezen van een salon?

Vaak wordt gedacht aan de prijs, echter in dit geval is het ook een kwestie van aanbod, beleving en bijzondere service. Klantvriendelijkheid, gastvrijheid en up to date qua kennis zijn allemaal zaken die voor elk bedrijf vanzelfsprekend zouden moeten zijn. Het start allemaal met de zogenaamde ‘Know, like and trustfactor’. De klant moet je leren kennen, je moet dus ergens in opvallen. Vervolgens moet de klant dit aanspreken, om vervolgens doorslaggevend te zijn voor het maken van een afspraak.

Het verhaal van het brood aan de deur heb ik zo vaak verteld en iedereen was altijd ‘jaloers’. De service van de bakker hield echter op bij de gemeentegrens. Voor salons is dit niet het geval. Voor iets unieks is men bereid in de auto te stappen en wat verder van huis te gaan.

Wat maakt jou uniek? Waarom zou een potentiele klant jouw salon bezoeken? Het loont je hierin te verdiepen en dit door te voeren in al je uitingen in de salon, op de website en op social media. En je zal zien, de mond-tot mondreclame zal dan weer gaan werken, daar is niets ouderwets aan. Mond-tot mondreclame is van alle tijden!


Aletta de Rooij,
Businessinspirator &
Saloncoach Partners
in Crème