Robot

De geuren van oregano en knoflook dringen mijn neus binnen. Ik draai me om en zie een karretje vooruitschuiven met twee borden ravioli op het dienblad. Maar dan merk ik op dat er niemand achteraanloopt! Het karretje baant zich zelfstandig een weg tussen de tafeltjes, op zoek naar degenen die ravioli hebben besteld.

De robot verdwijnt uit het zicht, maar blijft in mijn gedachten. Deze robot is een duidelijk zichtbare vervanging van de mens. Ik vind het best shocking, maar hebben we de afgelopen jaren niet al vaker zulke vervangingen meegemaakt? De beroepen die al zijn ingenomen door robots en automatisering zijn er meer dan je zou denken.

Ook in de schoonheidssalon wordt steeds meer apparatuur ingezet. Standaardhandelingen kunnen veel effectiever worden uitgevoerd met apparatuur. Tijdens de intake wordt het blote oog al steeds vaker vervangen door huiddiagnose apparatuur om dieper in de huid te kunnen kijken. Zelfs het advies kan worden geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie. Heeft de klant straks het gevoel alsof ze door een wasstraat gaat tijdens een salonbezoek?

Een uitspraak die ik deze week hoor, zet me aan het denken. ‘Je verliest je baan niet aan robotisering en kunstmatige intelligentie, maar aan degenen die het succesvol toepassen.’ Ik laat deze woorden bezinken en denk na over wat dit betekent voor de beautybranche.

Ik geloof dat het niet draait om de mens tegenover techniek, maar om techniek sámen met de mens. Hoe geavanceerd robots in alle vormen ook zijn, ze missen een cruciaal aspect dat alleen een mens kan bieden: betrokkenheid, emotie, warmte en het karakter om mensen daadwerkelijk te willen helpen. Robots kunnen op indrukwekkende wijze kunstjes leren en taken uitvoeren, maar missen de unieke menselijke eigenschappen die het verschil maken.

Zou een klant het als een succes beschouwen als ze geen menselijke handen meer voelt op haar huid? De impact van huidcontact is nog altijd onvervangbaar. Klanten kiezen juist voor jou als mens en specialist, met jouw toewijding, empathie en expertise. We kunnen nieuwe technologieën gerust omarmen als een instrument dat de menselijke capaciteiten ondersteunt, zonder daarbij de menselijke interactie uit het oog te verliezen. Apparatuur is waardevol, maar het kan de specialist niet vervangen.

De rol van robots en kunstmatige intelligentie in de beautybranche is volop in ontwikkeling. Er ligt potentieel in automatisering en efficiënter werken, maar de menselijke touch en de expertise van een schoonheidsspecialist blijven een cruciale rol spelen. Het vinden van een goede balans hierin is de sleutel tot succes en vooruitgang. Blijf dus alert en houd de ontwikkelingen in de gaten. Gebruik de jeugd als graadmeter; wanneer zij het oppakken, maakt dat het verschil tussen een hype en een nieuwe standaard.

Aan ons tafeltje verschijnt een serveerster in levenden lijve om onze bestelling op te nemen. Nieuwsgierig kijk ik uit naar het karretje met de borden. Een kwartier later staat dezelfde serveerster weer voor ons tafeltje. Ze serveert de borden ravioli keurig uit en wenst ons smakelijk eten. Gelukkig lijkt de horecarobot te zijn ontslagen, maar ik vrees dat nieuwe sollicitanten zich snel zullen aandienen.

“Het is mijn missie huidspecialisten te inspireren in het creëren van meer omzet, meer winst en meer succes.”

– Aletta de Rooij

Businessinspirator & Saloncoach