Veranderingen
Schoonheidsspecialisten zijn een kei in het vak, maar realiseren niet altijd de gewenste groei. Al sinds 2015 help ik de beautybranche hogerop. Mijn Business in Beauty Academy draait prima met goede resultaten. Toch gaat er iets veranderen.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg – Albert Einstein. Echter als ondernemer hebben we te anticiperen op de markt en vooruit te denken. Anders is de kans groot dat je wordt ingehaald door de tijd, trends of concurrentie. Maar ook op persoonlijk vlak kunnen situaties wijzigen.
We hebben te dealen met veranderingen die ons overkomen, zoals corona, wet- en regelgeving, prijsstijgingen en ook technologische doorbraken. Hiermee om gaan is soms een uitdaging, maar het móet wel. Prettiger zijn veranderingen die we zelf initiëren, bijvoorbeeld om het bedrijf te laten groeien of verbeteren. Groot voordeel is, dat we ons hierop kunnen voorbereiden en kunnen inplannen wanneer het past.
Toch blijven hierdoor nieuwe ideeën nogal eens op de plank liggen. Dan wordt het nooit concreet, of steeds uitgesteld. Vaak uit angst voor risico of voor het nieuwe, willen mijn klanten dit? Kan ik dit wel? Angst voor de investering, verdien ik het terug? Ben ik dit waard? Belangrijk is het dan om te onderzoeken welk specifiek aspect bij jou de angst oproept. Pas vervolgens de interne dialoog met jezelf aan. Je voert namelijk de hele dag een gesprek met jezelf. Verander bijvoorbeeld: “Ik ben bang wat mijn klanten ervan vinden”, door: “Mijn klanten vinden dit fantastisch”.
De beslissing om te veranderen heeft altijd een reden. Hierbij weeg je voordelen af tegen risico’s. Focus je hierbij op de positieve effecten, wat is de meerwaarde voor zowel jou als je klanten? Ik geloof dat wanneer dit in lijn is met jouw missie, je niet meer hoeft te twijfelen. Beperkende overtuigingen brengen je dan niet meer van je stuk. Jij zal meer voldoening uit je werk ervaren, de klant behaalt mooiere resultaten en op den duur zal je dit terugzien in de omzet.
Als ondernemer moet je altijd voorbereid zijn op veranderingen, of deze nu worden veroorzaakt door externe factoren of door eigen beslissingen. In beide gevallen is het handig om flexibel te zijn, zodat je dingen kunt aanpassen indien nodig. En er ís nogal wat veranderd in de markt! Daarom begon ik vorig jaar te schrijven en verwerkte al mijn researchwerk van de afgelopen jaren.
Als Partners in Crème weet ik namelijk dat schoonheidsspecialisten zich nu meer dan ooit bewust zijn van het feit dat ze succesvol moeten kunnen ondernemen om een financieel gezonde salon te draaien. Het is frustrerend als je mee wilt groeien maar niet weet hoe. Precies dat is mijn missie!
Waar ik dacht het bestaande traject te herschrijven werd het totaal opnieuw creëren. Mijn sterke, duidelijke missie liet mij geen moment twijfelen aan het succes, Het liet me flexibel meebewegen op nieuwe invalshoeken en het vele werk wat het met zich meebracht. De eerste groepen in Beauty Business Boss zijn reeds gestart en ik kan je zeggen: het was het waard!