Introvert – extravert

“Jij bent extravert Aletta, zo gemakkelijk jij het vertelt, lukt mij niet”. Snel schrijf ik haar woorden in mijn aantekeningenboekje, want als introvert zijnde, kun je dus extravert overkomen.

Introvert en extravert. Al heb ik niets met hokjes, toch is het interessant om je hierin te verdiepen. We leven in een maatschappij van kuddegedrag, ergens bij willen horen. Wanneer jij niet hetzelfde leuk vindt wat de standaard lijkt, voelt dat als afwijkend. Hoe je je daarbij voelt, daar staat niemand bij stil.

Het verschil tussen introvert en extravert is vergelijkbaar met een batterij. De introvert kan zichzelf opladen door rust, de extravert heeft er andere mensen voor nodig en zoekt juist de drukte op. Eén op de drie mensen is introvert. De meerderheid heeft een ander dan zichzelf nodig om op te laden.

Als introvert zijnde ben je dus in de minderheid en verleg je misschien wel eens je grenzen om niet af te wijken. Gevolg is dat de extravert zichzelf van bijvoorbeeld een feest helemaal opgeladen voelt en de introvert volledig is uitgeput. De introvert houdt weldegelijk van feestjes, echter kost dit meer energie dan dat het oplevert.

Ik vind het een verademing me hiervan bewust te zijn. Als introvert doe ik dingen
die me energie kosten, echter ik weet dat ik weer aan de oplader moet. Ik vermoed dat vele beautyspecialisten introvert zijn. Heerlijk je af en toe te omringen met collega’s, maar daarna weer fijn aan het werk in eigen salon.

De grootste valkuil is de vergelijking met anderen. Er wordt massaal gescrold op social media. Wat je ziet lijkt de standaard. Gevaar is dat je dan een ander volgt die wellicht congruent met zichzelf is, terwijl het voor jou totaal out of the box is. Het kan voor jou dan voelen als falen of dat je iets mist.

Vergelijk je met jezelf en niet met collega’s. De strijd met jezelf aangaan, streven naar jouw eigen doel maakt je een winnaar. Wanneer je de strijd met de concullega aangaat moet je je altijd verdedigen en dat win je nooit. Focus op je eigen salon. Wanneer je je te veel focust op het bedrijf van een ander mis je wat er in je eigen zaak gebeurt.

Hoe laad jij je batterij op? Ik ben me ervan bewust dat zelf te doen, door rust of in de natuur, alleen of één op één. Dit geeft zodanig energie dat ik er voor een ander kan zijn zonder mezelf te verliezen. Je kunt dan gaan staan voor wat je belangrijk vindt en passie voor hebt. Het gaat vanzelf en voelt goed.

Mijn drijfveer achter Partners in Crème zit diep. Ik moet af en toe een extraverte modus aan zetten om zichtbaar en bereikbaar te zijn. Ik zou je anders niet kunnen helpen. Dit geldt ook voor jouw potentiele klant met een huidprobleem. Ze moet je wel zien. Leer jezelf goed kennen en ontdek wat jou het best past je klant te inspireren. Dit is uniek en authentiek!

“Het is mijn missie huidspecialisten te inspireren in het creëren van meer omzet, meer winst en meer succes.”

– Aletta de Rooij

Businessinspirator & Saloncoach