De vergeten doelgroep?

Sinds Aletta in mijn leven is, verdiep ik mij in de wereld van beauty en ontdek schoonheidsproducten waarvan ik het bestaan niet vermoed. Het voor haar bestemde plankje in de badkamer blijkt meteen veel te klein. Zelf dacht dat ik goed voor mijn huid te zorgen met een zalfje van de apotheek, maar nu weet ik wat hydrateren, voeden en beschermen is. Je begrijpt, ook mijn plankje met producten is aardig toegenomen.

Net als Aletta ben ik opgegroeid tussen de bloemen, in het Westland. Na een militaire periode heb ik als ondernemer diverse bedrijven in de zakelijke dienstverlening opgezet, groot gemaakt en recentelijk verkocht. Ik ben gevraagd mee te schrijven voor deze hereneditie, want wie kan het beter verwoorden dan een man?

Als insteek voor de column besluit ik marktonderzoek te doen onder mijn fietsvrienden. Allen hebben strak geschoren benen onder hun fietsbroek. Na een rondje afzien op de racefiets, vraag ik onder het genot van een drankje, hoe mijn fietsmaten dit aanpakken. De meest hilarische verhalen over het waxen van benen komen los. Het verwijderen van de strip is namelijk geen pretje. Een kat die krabt, een slag van een bamboestok en het gevoel wanneer je met je knie over asfalt schraapt zijn de vergelijkingen met harsen of waxen.

Zelf gebruik ik al jaren gewoon een scheermes. Ondanks de weinig positieve vooruitzichten besluit ik om mijn benen en rug maar eens te laten strippen door een professional. Tijdens de zoektocht naar een schoonheidssalon vallen een aantal zaken me op. De websites zijn volledig gericht op vrouwen, kleurstellingen zijn vrouwelijk en plaatjes van heren ontbreken nagenoeg op elke pagina. Op een enkele site vind ik specifiek iets voor mannen, meestal onderaan een prijslijst of aanbod.  Mannen zijn de vergeten doelgroep!

Ik vind het bijzonder. Wij mannen zijn in een aantal opzichten de ideale klant. Wat betreft ontharen hebben we gemiddeld meer haar te verwijderen dan de vrouw. En qua huidverzorging pakken we uit onwetendheid snel iets van Nivea. Maar ook zijn heren anders in hun aankoopgedrag. Mijn fietsvrienden gebruiken veel producten na het sporten en smeren dure crèmes op bijvoorbeeld de gevoelige zadelplekjes. De man heeft geen bezwaren als ‘te duur, geen tijd en eerst oude producten opmaken’. Wanneer de specialist zegt dat het goed is, dan is het akkoord.

Een man is oplossingsgericht en gaat ervoor. Recent onderzoek wijst uit dat mannen 20% meer geld uitgeven van hun budget dan vrouwen. Specialiseren is een must als schoonheidssalon, dus wat zou het betekenen wanneer je je focus verlegt naar heren? Mijns inziens is er in de beautybranche voor heren nog veel terrein te winnen en waarom zou je hierin niet je nek willen uitsteken?

Maar liefst 30 kilometer van huis vind ik een salon gespecialiseerd in de mannenhuid. Stiekem vraag ik me af hoeveel salons ik voorbij ben gereden die me ook hadden kunnen helpen. Daar lig ik dan… als oud-militair ben ik qua pijn best wat gewend, maar wat ben ik tijdens het waxen blij met de geruststellende hand van Aletta. Ze weet écht waar en wanneer het zeer doet, als businesscoach, specialist en als mijn lief.

Gert van der Sar

P.S.: Ssst, dat laatste niet aan mijn fietsvrienden vertellen hè.

“Het is mijn missie huidspecialisten te inspireren in het creëren van meer omzet, meer winst en meer succes.”

– Aletta de Rooij

Businessinspirator & Saloncoach