VISIE

NOG STUDEREND VOOR HET VAK SCHOONHEIDSSPECIALISTE WORD IK AL INGEZET BIJ HELENA RUBINSTEIN, ORLANE EN LA PRAIRIE VOOR PROMOTIES. HET CONTRAST IS ENORM. DE GLITTER EN GLAMOUR MET HARDE SALES-TARGETS BIJ DE GROTE MERKEN TEN OPZICHTE VAN DE THEORIE- EN PRAKTIJKLESSEN IN DE OPLEIDING.

Mijn model ligt heerlijk ingepakt in de zachte roze handdoeken tijdens de gelaatsmassage. Ik kijk opzij naar mijn klasgenootjes en allen zijn verdiept in de effleurage-techniek. Het schiet niet erg op. ‘Hier kun je toch helemaal geen geld mee verdienen?’ zijn woorden die in mij naar boven komen.

“Je moet voor kapster leren”, briest mijn vader. “Dat levert altijd wat op, het haar moet immers altijd geknipt worden. Dat frummelen aan een gezicht is nergens voor nodig.” Maar ik ben verkocht, mij krijg je niet meer uit het cosmetica-vak. Het ondernemen zit er van jongs af in en ik heb een visie. Ik zal eens laten zien hoe je hiermee je brood kunt verdienen!

In het bezit van het felbegeerde roze STIVAS-papiertje zet ik in een drogisterij/parfumerie een salon op. Ik werk gewoon met de producten uit de winkel en de agenda raakt snel gevuld. Het blijft niet onopgemerkt bij de vertegenwoordigers, want elke week lege schappen hadden ze nog nooit meegemaakt. Zonder blikken of blozen verkoop ik elke klant een hele set huidverzorging.

Als jong meisje heb ik er niet bij stil gestaan wat de waarde van mijn woorden eigenlijk betekenden. Geld verdienen is namelijk geen visie. Een visie heeft een diepe zingeving, namelijk waar je voor staat. In die tijd was het de klanten bewust laten worden wat huidverzorging voor je kan doen. De meeste klanten waren trouw aan het blauwe blikje.

Er is een hoop veranderd sinds die tijd. Nieuwe technologie, de economie, marketing en ook het klantgedrag is niet meer vergelijkbaar. Door de jaren heen ontdek ik dat je in de beautybranche inderdaad prima geld kunt verdienen en niet wil ruilen met de kappersbranche.

Sinds 2015 help ik als saloncoach de schoonheidsspecialist naar meer omzet, winst en succes. Waar ik voor sta is dat de schoonheidsspecialist met haar vakkennis zich financieel geen zorgen zou mogen maken, een goede boterham kan verdienen. De cirkel is rond. Mijn woorden komen terug en ‘Business in Beauty’ prijkt trots onder het logo van Partners in Crème.

Ontwikkeling en verandering worden in grote mate bepaald door de wijze waarop we denken. Wanneer bepaalde overtuigingen je belemmeren, is dit van invloed op al je handelen. Jij denkt misschien dat je behoefte hebt aan nieuwe vaardigheden voor meer omzet. Maar wanneer bijvoorbeeld niet de kennis maar de durf je in de weg zit, moet je het zoeken op een ander niveau.

Het hebben van zingeving, een visie, staat boven elk probleem en denkwijze. Je visie is van invloed op jou, je omgeving, je bedrijf, klanten… op alles. Het loont om een heldere duidelijke visie te creëren, zodat je het denken in uren en geld kunt loslaten. Richt je op jouw unieke manier van helpen. Dat is Business in Beauty!

“Het is mijn missie huidspecialisten te inspireren in het creëren van meer omzet, meer winst en meer succes.”

– Aletta de Rooij

Businessinspirator & Saloncoach