Kerstpresentjes

Christmas is coming! Het is de tijd om ons weer te buigen over de kerstgeschenkjes in de beautysalon. Elk jaar weer een uitdaging om er iets leuks van te maken of te verzinnen.

In de wandelgangen hoor ik echter dat sommige beautyspecialistes het presentje achterwege willen laten omdat ze een lockdown rondom de kerstdagen verwachten.

Hmmm…dit is wel een beroerde manier van anticiperen, wat denk je hiermee te bereiken? Sowieso is het nu al de tijd om mensen iets mee te geven want een groot gedeelte van de klanten die nu de salon bezoeken komt in januari pas weer terug. Dus dat is al een teleurstelling voor iedereen die nu komt.

Daarnaast vindt men kerstpresentjes nu ook zonde van de investering. Maar realiseer je je wel hoe blij je bent met de klanten die je trouw zijn gebleven in deze roerige tijden? Laten we het ook eens van hun kant bekijken. Steeds afgebeld worden is niet leuk wanneer je je verheugd op een behandeling en dan heb ik het nog niet eens over het resultaat wat men wil bereiken. We bieden toch huidverbetering? Wanneer jouw klant echt komt voor huidverbetering en de behandeling kan niet doorgaan, is dit voor jou als ondernemer natuurlijk ontzettend vervelend. Maar met name voor de klant! Zij heeft er elke zes weken een behoorlijk bedrag voor over om haar huid te verbeteren. Dit doet ze niet voor niets.

Daarom kun je beter anticiperen op hoe je de zaak draaiend kunt houden in geval van sluiting en hoe je de huid van de klant in conditie kunt houden wanneer er een behandeling in de salon wordt overgeslagen. Maak dit vooraf al bespreekbaar met de klant zodat het voor haar ook logisch is. Behandelingen worden dan niet meer doorgeschoven maar op een andere manier thuis zelf gedaan. Kijk hiervoor eens met andere ogen naar wat jij in het assortiment hebt. Dit hoeven geen namelijk geen salonproducten te zijn. Jij creëert dan toch inkomsten en de klant gelukkig nog wat mogelijk is op het gebied huidverbetering vanuit huis.

Terug naar de kerstpresentjes. Stel dat in het ergste geval er niet gewerkt kan worden. Dat er toch een sluiting is. Bedenk dan eens wat een fantastisch contactmoment een kerstpresentje kan zijn. Je neemt toch al contact op met de klant om de afspraak te annuleren en een nieuwe in te boeken, maar dan ook om aan te geven dat er een kerstgeschenkje klaar ligt. Vraag tijdens dit gesprek of je de klant een alternatief voor thuis mag aanbieden om alsnog het gewenste resultaat huidverbetering te bewerkstelligen. Vraag deze toestemming. Je zult zien, meestal is het antwoord ‘ja’ en dan voelt het heel anders om je aanbod te doen.

Ik wens je heel veel succes de komende weken en we gaan gewoon van het beste uit. Laten we met elkaar de energie hoog houden. Hoge energie is krachtig en aantrekkelijk. En mocht je de investering zo aan het einde van het jaar steeds een uitdaging vinden, maak er dan vanaf 1 januari de gewoonte van om bij elke behandeling die je doet een percentage hiervan in een zogenaamd relatiegeschenkenpotje te doen. Moet jij eens kijken wat een leuk budget je volgend jaar hebt voor de kerstcadeautjes!

18 november 2021 |

Aletta de Rooij