Prijsstijgingen bij schoonheidsspecialist

Tijdens de lockdowns heb ik het vaak voorbij horen komen: “De kapper is essentieel, het haar moet eraf. Een schoonheidsbehandeling is luxe”.

Naar de schoonheidsspecialist of kapper?

Gezien de huidige prijsstijgingen zou deze vraagstelling weer kunnen oplaaien. Als eerste vraag ik me af of men echt zo denkt, ga ik naar de schoonheidsspecialist of kapper? Ik denk dat dit meer in ons eigen hoofd zit, bovendien zijn het vooral de heren waarbij de gemiste knipbeurt meteen zichtbaar is.
Waar het omgaat is hoe essentieel het bezoek aan jouw salon is. Welke behoefte vervul je? Welk probleem los jij op jouw unieke manier op? Wat is de meerwaarde van het bezoek? Dit wordt meer en meer belangrijk en ik raad je aan hier bij elke klant bij stil te staan en dit bespreekbaar te maken. Wat is het traject wat je met elkaar aangaat? En zou iemand dat zomaar opgeven?

Gesprek over prijsstijging

Over het haar gesproken, bij mij is er geen haar op mijn hoofd die stappen terugdoet wat betreft de huid. Je wordt elke dag een dagje ouder, die strijd is al lastig genoeg en dan zouden alle behandelingen en verzorging voor niets geweest zijn. Deze mindset heb jij als bevlogen specialist ook en mijn advies is om dit te bespreken bij je klanten. Want hoe je het wendt of keert, de gesprekken in de salon gaan nu snel op dit onderwerp en in plaats van ze te omzeilen of erop in te gaan; DOE ER JE VOORDEEL MEE! Zie het als een kans. Ga (mee)denken in kansen in plaats van crisis. Het gesprek over prijsstijging is het haakje wat je nodig hebt om te peilen hoe de klant erin staat, wat haar huidwens of huidprobleem is en hoe je ervoor kunt zorgen dat je haar hiermee kunt blijven helpen.

Dit is binding. Dit is klantgericht werken. Dit is ondernemen. Wanneer jij met de klant meedenkt zal dit direct en op lange termijn in je voordeel werken. Misschien kun je met abonnementen werken inclusief producten waarbij de uitgave wordt verdeeld over een jaar. In plaats van bezoeken van 4-6 weken kun je ook gaan naar 6-8 weken, met de nadruk op de producten voor thuis. Sowieso is dit een goed idee, want je hebt dan voor veel meer klanten ruimte. Dit is gunstig, de behandelomzet blijft wel gelijk, maar de productomzet stijgt. Hiervoor heb je dus meer klanten in je salon nodig.

Bij prijsstijgingen juist aandacht voor wellbeing

Ik heb goed nieuws! Ga staan voor je visie en trek hier gewoon nieuwe klanten voor!

Wellness & beauty are the new handbag!

Men spaart dus niet meer voor een dure tas, men geeft het veel bewuster uit aan de huid en welzijn. Trendexpedities in Scandinavië laten dit beeld al zien en dat vloeit door in Europa. Goed voor jezelf zorgen op alle vlak, dat is de trend. Zorg dus dat jij daar ook klaar voor bent.

Overleef de prijsstijging in de salon

Kloppen de processen in je salon? Ben je klaar voor groei? Het klinkt misschien gek, maar ik kan het zo het best uitleggen… Zie het als een spel. Speel je om te winnen of om te verliezen? Als je niet speelt om te winnen verlies je altijd. Ga dus zo in je bedrijf staan. Kom maar op. Ga ervoor. Als je doorbouwt op een sterk fundament in je bedrijf kun je kun je crisissen overleven. Het is een kans, juist omdat niet iedereen die (be)grijpt.

Zelf ben ik er al een tijdje mee bezig. Binnenkort lanceer ik een nieuw traject om er samen mee aan de slag te gaan. Het zal starten met bestaande ‘partners in crème’ én de oplettende early birds. Wil jij hiervan als eerste op de hoogte worden gebracht, meld je dan aan op de interesselijst.

Meld je aan!

13 september 2022 |

Aletta de Rooij