Geef nooit korting

Is het jou ook al opgevallen dat er de laatste jaren zo ontzettend veel korting wordt gegeven? Het tweede product gratis bij drogisterijen is geen uitzondering meer. En zelfs drie halen, één betalen komt voor. Bij zaken als deze vraag je je af of men nog wel
Voor een gewone prijs koopt? Maar wat is dan op een gegeven moment nog de gewone prijs? Op deze manier wordt de markt toch kapot gemaakt?

Hoe kijken we hier tegenaan als beautyspecialist? Mag je helemaal geen korting geven? Mijn antwoord is “liever niet”, want eigenlijk krijg je dan als klant het gevoel dat de normale prijs een te hoge prijs is. Maak in plaats van kortingen speciale aanbiedingen. Aanbiedingen die maar heel kort geldig zijn. Denk aan Black Friday of bij speciale gelegenheden zoals een opening of jubileum.

Mooier nog: geef iets extra, een cadeau. Wanneer je iets cadeau geeft blijft dat veel beter hangen dan een korting. Het is letterlijk iets tastbaars.
Wanneer je hiervoor kiest, noem het dan ook ‘cadeau’ en niet ‘gratis’. Gratis heeft geen waarde, bij het woord cadeau voelt het als waarde.

Met gratis en kortingen trek je ook de ideale klant niet altijd aan. Denk aan de Groupon- en Social Deal acties. ‘Business in Beauty’, zoals ik het zelf altijd noem, is hiermee voor de beautyspecialist ver te zoeken.

Sowieso begint jouw business al bij het bepalen van de prijs. Wat ben je waard?
Korting geven op de behandeling doet afbreuk aan je waarde.
Kiest de klant jouw salon op basis van de prijs of om waar je salon voor staat?

Bedenk bij het bepalen van de prijs aan het oplossen van het probleem of het resultaat van de behandeling. Een klant betaalt wel voor het resultaat, als het maar helpt, de ‘hoe’ maakt niet zoveel uit.
Vaak zie ik op de websites staan: ‘direct resultaat’. Maar wat dan, welk resultaat? Wees hier heel duidelijk in. Wanneer het oplossen van het probleem of het resultaat goed naar voren komt is de prijs veel minder aan de orde. Je wilt niet dat een klant over de streep getrokken wordt door korting.

Ik wens je Business in Beauty.

Aletta

7 december 2020 |

Aletta de Rooij