Problemen van schoonheidsspecialist
Ik zit in de problemen, en dat is maar goed ook. Ja, je leest het goed, dat is maar goed ook, Want de meest succesvolle mensen zitten in de problemen. De meeste beroepen lossen namelijk een probleem op. Het oplossen van problemen houdt ons in stand. Voor te lang haar gaan we naar de kapper. Voor honger naar de bakker. Voor pijn naar de dokter. Voor bijna alles is er een oplossing en als ondernemer moeten we goed zijn in het oplossen van de problemen van onze klanten.
Echter, ben je je er ook op die manier van bewust? Welk probleem los jij op? Wat is het probleem van jouw klant? Is dit duidelijk zichtbaar? Denk je dat de klant het vanzelf begrijpt of vul je het voor de klant in?
Helaas heb ik de afgelopen jaren ontdekt dat veel beautyspecialisten ervan uit gaan dat de klant wel weet wat je als specialiste biedt. De frustratie is dan ook groot wanneer de klant niet consequent een 5-stappenplan voor thuis gebruikt en het houdt bij een eenvoudige behandeling.
Als saloncoach heb ik bij vele specialisten het zogenaamde kwartje zien vallen ten tijde van de corona lockdowns. Er mocht niet worden behandeld en er werd veel duidelijk. De ‘drukte’ van werken in de salon verdoezelt namelijk problemen.
Wanneer er dagelijks omzet van behandelingen binnenkomt en je ‘druk’ bent, valt het minder op dat klanten geen volledig stappenplan trouw gebruiken. Het valt nauwelijks op dat jouw salon staat voor huidverbetering, maar de klant er thuis weinig aan doet. En misschien ben je je er wel van bewust maar ben je al blij dat de klant komt voor de behandelingen en vind je het vervelend er weer over te beginnen. En ach… er komt toch omzet van behandelingen binnen.
De niet-ideale klant had meer moeite met het missen van epileren en harsen, dan van de huidverbeterende behandeling. Deze bestelde misschien nog een setje om jou te helpen tijdens de eerste lockdown, maar daarna hield ook dat op. Een heel groot percentage van het resultaat voor huidverbetering ligt in consequent thuisgebruik van goede producten. Je bereikt dit niet met slechts één product aangevuld met een behandeling eens per zes weken.
Een ideale klant is gefocust op goede verzorging, éxtra verzorging zelfs wanneer behandelen niet mag of kan. Deze klanten halen het niet in hun hoofd om te bezuinigen op de conditie van de huid. Kijk hoeveel ze er al aan hebben gedaan om op dit niveau te komen. Dat laten ze niet schieten. Zij staan open voor jouw extra advies voor thuisgebruik van producten… mits… en ja dat is dus heel belangrijk, wanneer ze echt een doel met de behandeling hebben of beter gezegd; een probleem opgelost willen zien.
In welke problemen ‘zit’ jij? Welke problemen los jij op voor de klant? Wie is jouw ideale klant? Dit is zo ontzettend belangrijk. Wanneer je klant geen probleem heeft, heb jij namelijk een probleem. Zorg dus dat je een probleemoplosser bent, dan heb je altijd klanten.
Aletta de Rooij
Businessinspirator & Saloncoach Partners in Crème
17 februari 2021 |
Aletta de Rooij